سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
شیدای اصفهانی
عاشق آسمونی
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
ازهردری-از هر کجا
جزیره علم
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نظرمن
سارا
.:: بوستان نماز ::.
مُهر بر لب زده
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدا
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
کودک ونوجوان
سارا احمدی
.: شهر عشق :.
یادداشتهای فانوس
نور اهلبیت (ع)
باستان شناسی
برادران شهید هاشمی
مجله مدیران
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
سیاه مشق های میم.صاد
ورزشهای رزمی
مهاجر
مکاشفه مسیح
لــعل سـلـسـبیــل
عدالت جویان نسل بیدار
صدای مردم نی ریز
جامع ترین وبلاگ خبری
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
رودخور
بهمن یاراحمدی
مناجات با عشق
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
*غدیر چشمه همیشه جاری*
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
دوست خوب
دوستانه
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
در محضر صاحبدلان
ورزشی
نگاه نو
معرفی نخل خلیج فارس
یاراحمدی
آباده
رودخور طبیعتی زیبا
انتخابات مجلس نیریز
نظرسنجی انتخابات مجلس
میثم علمدار
حامیان دکتر رضا صداقت ماه ترین
استاد طالبی
اینجا رفسنجان
استاد اسدنیا
عاشق کربلا
اشعار قدیم و جدید
وب شعر
بچه های قطاربنه
رضا یاراحمدی
استاد تقوی
جواد سعادت
بلوچ دانشگاه کار
مسلم پرویزی
مجمع فرهیختگان بخش قطرویه
نی ریز پرس
نبض نی ریز
تو چی فکر می کنی
فروشگاه فایل بلبل

دیدگاه من برای توسعه نیریز و استهبان-بخش2

  4.حمایت از بخش صنعت ومعدن:

به طور کلی با حرکت از یک کشور توسعه نیافته به سمت یک کشور توسعه یافته اهمیت بخش صنعت بیشتر می گردد. خیلی وقت ها توسعه اقتصادی را با توسعه صنعتی مترادف می گیرند. منظور این است که حتی در کشوری مثل ایران که اقتصاد کشاورزی محور اقتصادما می باشد نباید فقط متکی بر بخش کشاورزی بنمانیم وبایستی رفته رفته بخش صنعت را رشد دهیم، تا بتوانیم به مراحل بالائی از توسعه یافتگی دست پیدا کنیم. البته در توسعه صنعتی داشتن استرانژی صنعتی شدن بسیار مهم است. گفته می شود که در توسعه صنعتی بایستی تاکید بر صنایع استراتژیک باشد. یعنی صنایعی که  فعالیتهای پیشین وپسین متعددی را ایجاد می نمایند . از جمله می توان به صنایع تبدیلی کشاورزی - صنایع تولید کننده نهاده های کشاورزی- فولاد- خودرو سازی،سیمان و.... اشاره نمود و یا صنایعی که نیاز غذائی بخش عمده ای از جامعه را تأمین می نمایند.البته در کشوری مثل کشور ما که بخش عمده ای از مردم به کشاورزی اشتغال دارند، بایستی در مراحل اولیه اولویت به توسعه صنایع وابسته به کشاورزی داده شود. و در مراحل بعدی صنایع نیمه سنگین و در نهایت صنایع مادر و سنگین. دلیل اولویت دادن به صنایع وابسته به کشاورزی در ابتدای صنعتی شدن، این است که مواد اولیه و دانش فنی مورد نیاز چنین صنایعی در داخل تأمین می گردد و کمترین وابستگی به خارج ایجاد می نماید و در عوض مکمل فعالیتهای کشاورزی هستند و زمینه سود آوری بیشتر محصولات کشاورزی راهم فراهم می نمایند. از طرفی چنین صنایعی بیشتر با فرهنگ مردم و توان علمی و تخصصی کشاورزان، تناسب دارند ولذا در جریان توسعه اقتصادی کشور، این صنایع می توانند مازاد نیروی کار بخش کشاورزی را جذب نمایند و از بیکاری گسترده و خصوصا بیکاری پنهان که به طور طبیعی در کشاورزی اتفاق می افتد جلوگیری نمایند.در کشور ما و همین طور در حوزه انتخابیه نی ریز واستهبان خلأ وجود استراتژی مناسب برای توسعه صنعت به خوبی احساس می شود. استراتژی صنعتی شدن اصولاً در کشور ما درست تعریف نشده است. توسعه صنعت و توسعه کشاورزی باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که همچون دو بال بتوانند یکدیگر را تکمیل نمایند. به نظر می رسد که یک باز نگری مجدد با همفکری صاحبنظران بخش کشاورزی وصنعت در روند صنعتی شدن کل کشور و نیز حوزه انتخابیه نیاز باشد. برخی طرحهای صنعتی در سالهای گذشته شروع شده اند که از جمله می توان به پروژه فولاد و سیمان خاکستری وبرخی صنایع کوچکتر....... در نی ریز و استهبان اشاره کرد. حمایت جدی و پیگیری انجام کارهای باقی مانده اینها، تا انشاءالله با بازدهی هر چه سریعتر ، زمینه برای ایجاد اشتغال افراد بیکار فراهم شده و درآمد طبقه متوسط و فقیر جامعه افزایش یابد،اولویت دارد .ییگیری و حل مشکلات بخش معدن نیز که در شهرستان نی ریز پتانسیل بسیار بالائی دارد از دیگر اولویت های کاری بنده خواهد بود. شهرستان نی ریز یکی از قطب های معدنی کشور است ولذا توجه به توسعه بخش معدن و توزیع منافع حاصل از آن، در راستای منافع عموم مردم و کمک به توسعه شهرستان از اولویت برخوردار است.

 5.حمایت جدی از بخش فرهنگ و آموزش عالی:

توسعه پایدار هر جامعه ای نیازمند توجه به توسعه فرهنگ وآموزش عالی است. برای توسعه هر کشور ابزار های متعددی وجود دارند که می توان به مواد اولیه-منابع زیر زمینی-سرمایه-نیروی انسانی و....... اشاره نمود. به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی اهمیت هیچ یک از این ابزارها به اندازه پرورش نیروی انسانی کارآمد نیست. نشانه آن هم معدود کشورهائی هستند که بدون داشتن منابع زیر زمینی و سرمایه کافی صرفا با توجه به پرورش نیروی انسانی کارآمد و مدیران توانمند، توانسته اند به مراحل بالائی از پیشرفت برسند.بررسی گذشته اینها نشان می دهد که این کشورها سرمایه گذاری قابل توجهی را در آموزش وپرورش-فرهنگ آموزش عالی و تحقیقات انجام داده اند. از جمله این کشورها می توان به هند-چین و مالزی اشاره کرد.در کشور ما متاسفانه آن طوری که شایسته است به این مقوله بها داده نشده است. در حوزه انتخابیه نی ریز و استهبان، متأسفانه عقب ماندگی زیادی در این زمینه ها دیده می شود.لذا توجه ویژه به زیر بناهای آموزشی و فرهنگی لازم در حوزه انتخابیه از اولویت های کاری خواهد بود که مهمترین آنها عبارتند از:

1-تأمین فضاهای مناسب آموزشی،جذب نیروهای متخصص و مجرب با فراهم نمودن امکانات لازم برای آنها در مرکز شهرستان و خصوصا در مناطق روستائی و محروم که به شدت از این نظر رنج می برند.

2-پیگیری جذب اعتبارات کافی در حوزه فرهنگ که از جمله تقویت کانونهای فرهنگی و مذهبی مساجد ،کانونهای تربیتی،حمایت از مرکز آموزشی در زمینه های مختلف فوق برنامه، خصوصا برای پر کردن اوقات فراغت جوانان از جمله کانونهای زبان انگلیسی-کامپیوترو..........و توجه ویژه به توسعه فضاهای مناسب آموزشی وفرهنگی از جمله کتابخانه ها خصوصاً در مناطق روستائی و محروم.

 3-حمایت وپیگیری حل مشکلات فعلی دانشگاههای حوزه انتخابیه از جمله کمک به توسعه فضای آموزشی و تحقیقاتی مناسب،امکانت لازم برای جذب اساتید مجرب به ویژه در مقطع دکتری تخصصی و توسعه تحصیلات تکمیلی در مقاطع فوق لیسانس به بالا در دانشگاههای شهرستان های حوزه انتخابیه.

6. حمایت از ورزش :

در تربیت نسلی شاداب-سالم و خوش فکر که لازمه پیشرفت و توسعه هر کشوری است، نقش ورزش و توجه ویژه برای توسعه فضاها و امکانات ورزشی مهمترین کاراست. در حوزه انتخابیه نی ریز و استهبان یک عقب افتادگی قابل توجهی  دراین زمینه به خوبی دیده می شود. به دلیل هم مرزی با استانهای جنوب شرق کشور وقرار داشتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر از این منطقه لازم است تا با توسعه فضاها و امکانات ورزشی، زمینه را برای جذب جوانان عزیز به فعالیتهای سالم ورزشی فراهم نمود. متأسفانه علی رغم وجود شایستگی های بسیار بالای ورزشکاران و جوانان این دو شهرستان، در سالهای گذشته چندان توجهی جهت توسعه فضاها وامکانات لازم ورزشی نشده است و در برخی مناطق محروم و روستائی حوزه انتخابیه حداقل ها هم هنوز وجود ندارد. جوانان ما در خیلی از روستاها هنوز در زمین های خاکی و غیر استاندارد بازی می کنند. با وجود همه کم لطفی ها، دیده می شود که تیم های ورزشی گاهی از روستاهای محروم، تا سطح لیگ های استانی هم رفته و مقام کسب نموده اند . چرا باید چنین باشد چه چیزی مهمتر از تربیت نسل سالم و خوش فکر. مگر این ها فرزندان ما نیستند و مگر آینده جامعه ما به دست همین جوانان و نوجوانان رقم نمی خورد. پس چرا این همه کم لطفی.قطعاً بنده توجه ویژه ای به بحث ورزش و حمایت از تربیت بدنی در حوزه انتخابیه خواهم داشت و خصوصاً تلاش خواهم نمود تا جائی که امکان دارد حداقل ها را برای مراکز شهرستانها و خصوصا مناطق محروم فراهم نمائیم.

7. توجه ویژه به توسعه تعاونی ها و کمک به کارا شدن آنها:

نقش تعاونی ها در توسعه کشورها به خوبی روشن است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در قانون اساسی کشور ما نیز به امور تعاون و توسعه تعاونی ها توجه ویژه ای شده است. در کشور ما تعاونی های زیادی تشکیل شده و بعضاً تعطیل شده و یا نیمه تعطیل هستند. در حوزه انتخابیه ما هم وضعیت تعاونی ها بسیار نابسامان است. شناسائی موانع و مشکلات سر راه تعاونی ها از جمله تعاونی های کشاورزی ،صنعتی و خدماتی و پیگیری حل آنها بایستی از مهمترین محورهای کاری مدیران اجرائی باشد و نماینده مردم هم بایستی از آن حمایت جدی کند ، که اینکار حتماً انجام خواهد شد. بنده معتقدم که حل مشکلات تعاونی ها اولویت اساسی دارد چون اینکار منافع عمومی برای همه مردم وهمه اعضای تعاونی ها که بخش زیادی از جمعیت حوزه انتخابیه هستند، را تأمین می سازد.


» نظر