سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
شیدای اصفهانی
عاشق آسمونی
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
ازهردری-از هر کجا
جزیره علم
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نظرمن
سارا
.:: بوستان نماز ::.
مُهر بر لب زده
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدا
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
کودک ونوجوان
سارا احمدی
.: شهر عشق :.
یادداشتهای فانوس
نور اهلبیت (ع)
باستان شناسی
برادران شهید هاشمی
مجله مدیران
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
سیاه مشق های میم.صاد
ورزشهای رزمی
مهاجر
مکاشفه مسیح
لــعل سـلـسـبیــل
عدالت جویان نسل بیدار
صدای مردم نی ریز
جامع ترین وبلاگ خبری
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
رودخور
بهمن یاراحمدی
مناجات با عشق
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
*غدیر چشمه همیشه جاری*
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
دوست خوب
دوستانه
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
در محضر صاحبدلان
ورزشی
نگاه نو
معرفی نخل خلیج فارس
یاراحمدی
آباده
رودخور طبیعتی زیبا
انتخابات مجلس نیریز
نظرسنجی انتخابات مجلس
میثم علمدار
حامیان دکتر رضا صداقت ماه ترین
استاد طالبی
اینجا رفسنجان
استاد اسدنیا
عاشق کربلا
اشعار قدیم و جدید
وب شعر
بچه های قطاربنه
رضا یاراحمدی
استاد تقوی
جواد سعادت
بلوچ دانشگاه کار
مسلم پرویزی
مجمع فرهیختگان بخش قطرویه
نی ریز پرس
نبض نی ریز
تو چی فکر می کنی
فروشگاه فایل بلبل

عید بزرگ امامت و ولایت بر همگان مبارک و فرخنده باد

 

از امام علی (ع)

الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا. انت کما احب فاجعلنی کما تحب 

معبودا بس است مرا این عزت که بنده توام و بس است مرا این افتخار که تو پروردگار منی. تو چنانی که دوست میدارم. مرا چنان قرار ده که دوست میداری.

بدینوسیله عید بزرگ ولایت و امامت، عید سعید غدیر را به همه شیعیان و دوستداران امامت و ولایت تبریک می گویم.امید دارم همه ما در پرتو عنایات خاص ائمه اطهار بتوانیم در مسیر پر پیچ و خم زندگی همواره سربلند و سرافراز باشیم./

 


» نظر

شعری زیبا به مناسبت ایام بین عید قربان و عید غدیر

 

مصطفی محدثی خراسانی از شاعران نام آشنا و پیشکوست کشورمان به مناسبت روزهای مبارک بین عید قربان تا غدیر، ترانه‌ای سروده است که در ادامه می‌آید

از خودت وقتی گذشتی

دیگه اصلا گله‌ای نیست

می‌رسی به حضرت عشق

بینتون فاصله‌ای نیست

از خودت  وقتی  گذشتی

هرچی مشکل می‌شه آسون

می رسی به ساحت دل

می رسی به عید قربون

به طواف حرم دوست

وقتی می گردی به شادی

هفتا  وادی سلوکو

می سپری وادی به وادی

حالا آماده رفتن

وقت دل زدن به دریا

وقت رفتن و رسیدن

به غدیر عاشقی‌ها

می‌رسی به صبح شب‌ها

به گلی که تو کویره

برکات عید قربون

توی آینه غدیره

شاعر: مصطفی محدثی خراسانی

 


» نظر

میلاد نور مبارک

میلاد امام هادی بر همه شما خوبان مبارک


» نظر

بدهی خارجی خوب یا بد؟

 

بدهی خارجی خوب یا بد؟

تعطیلی دولت آمریکا نشانه بارزی از عدم مدیریت پول‌های دریافتی و ناتوانی از پرداخت آنها در سر موعد مقرر است. به نحوی که دولت آمریکا از کنگره می‌‌خواهد سقف بدهی را افزایش دهد تا فرصت کافی برای تهیه قرض فراهم شود. اصولا بدهی خارجی پدیده‌ای پذیرفته شده در بین اقتصادهای بزرگ و کوچک دنیا محسوب می‌شود.اما نکته مهم توانایی در تسویه حساب در زمان سررسید و سقف پرداخت آن است.از نیمه دوم قرن بیستم استقراض خارجی یکی به دلیل افزایش عرضه پول در پی خصوصی شدن سیستم پولی جهانی و دیگری به خاطر افزایش تقاضا از طرف کشورهای جهان سوم افزایش یافت.علت استقبال این کشورها از استقراض خارجی اول به عطش توسعه و دوم به پایین بودن نرخ بهره این وامها نسبت به تورم داخلی و سوم به خاطر تامین منافع طبقات خاص بوده است. برخلاف تصور اولیه بخش عمده این استقراض‌ها نه تنها به سرمایه مولد تبدیل نشده است بلکه تبدیل به بحران انباشت بدهی و دادن بهره بیشتر نیز شده است.البته از منظر فرصت استقراض خارجی چنانچه به دور از فسادهای متعارف به کار گرفته شود فرصتی برای تامین نقدینگی جهت طرح‌های توسعه‌ای و در نتیجه ایجاد اشتغال و گسترش صنایع و افزایش مهارت‌های انسانی و فنی می‌باشد.اما از منظر تهدید الگوی توسعه مبتنی بر استقراض خارجی منجر به خارج شدن کنترل اقتصاد کشور از دست ملت و هدایت آن توسط کشورهای خارجی است که در بعد بین‌المللی نتیجه‌ای جز تعمیق وابستگی مالی- فنی و در بعد داخلی افزایش شکاف‌های طبقاتی و بالطبع بحران‌های سیاسی در بر ندارد. امروزه بخش اعظمی از پول در گردش آمریکا ناشی از استقراض این کشور است.قرضی که به گردن هر آمریکایی بیش از 52 هزار دلار است.                                                                                 

بدهی‌های ایران

سابقه استقراض خارجی در ایران به زمان ناصرالدین شاه قاجار و تاسیس بانک شاهنشاهی برمی‌گردد. هم اینک کشور ما با 9 میلیارد و 452 میلیون دلار بدهی خود وضعیت چندان بدی ندارد. جایگاه ایران در رتبه 94 پایین‌تر از کنیا و بالاتر از بوسنی است. بدهی خارجی دولت برای هر ایرانی 170 دلار محسابه شده است. این یعنی 4 درصد از تولید ناخالص داخلی ما.

بحث و جمع بندی پایانی در مورد ایران

با توجه به شرایط موجود که کشورما با کمبود ذخائر ارزی برای اجرای طرحهای توسعه مواجه است و با توجه به حجم پائین بدهی خارجی کشور، می توان چنین نتیجه گرفت که اگر ما بتوانیم از منابع اعتباری بین المللی با هدف سرمایه گذاری مولد در کشور بیشتر استفاده کنیم، می تواند قطار رشد و توسعه در کشور سرعت بیشتری پیدا کند. از مزایای وام های رسمی خارجی برای ما این است که بهره این وام ها امروزه بسیار پائین است و در مقایسه با تورم و بهره بالای داخلی توجیه اقتصادی بالائی دارد. البته بایستی به این مسئله هم توجه گردد که برنامه ریزی به گونه ای صورت گیرد تا باز پرداخت وامهای خارجی به موقع باشد . در این خصوص مهم این است که وجهه بین المللی ما با تاخیر در بازپرداخت، آسیب نبیند و هم اینکه مجبور به پرداخت بهره های بالا به دلیل تاخیر نشویم.                                          

منبع: مطلبی از سایت آخرین نیوز با بحث و جمع بندی پایانی توسط اینجانب                                      

 


» نظر

عید بندگی خدا بر شما مبارک

 

عید قربان با نماز و عبادتش ، با ذکر و دعایش ، با قربانى و صدقات و احسانش

بسترى براى جارى ساختن مفهوم عبودیت و بندگى است

                                  این عید بندگی بر شما مبارک

 


» نظر

حقایقی تکان دهنده در خصوص آب

 

بسیاری گمان می کنند ردپای آب انسان به میزان آبی که در طول روز نوشیده و یا برای شست و شو استفاده کرده، محدود می شود. این در شرایطی است که موارد مذکور تنها حدود پنج درصد مجموع آب مصرفی ما را شامل می شوند. بقیه ردپای آب انسان به صورت غیر مستقیم با مواردی مانند محصولات کشاورزی به عنوان خوراک دام، تهیه موادی برای تولید لباس و یا تولید نان و نوشیدنی در ارتباط است                                                                                                                     

از حقایقی تکان دهنده درباره آب که ممکن است از آنها آگاه نباشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:


برای تولید یک تخم مرغ به 200 لیتر آب نیاز است.

 برای تولید 500 گرم پنیر به 2 هزار و 500 لیتر آب نیاز است.

 برای تولید یک تی شرت نخی به 2 هزار و 700 لیتر آب نیاز است.

 برای تهیه یک استیک 300 گرمی به 4 هزار و 650 لیتر آب نیاز است.

 برای تولید یک کیلوگرم چرم به 16 هزار و 600 لیتر آب نیاز است.


آگاهی از مصرف آب غیر مستقیم به منظور اتخاذ گام هایی در مسیر کاهش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابر پیش بینی های صورت گرفته، اگر عادات خود را تغییر ندهیم، 2.8 میلیارد نفر در 48 کشور جهان تا سال 2025 با تنش آبی و یا شرایط کمبود مایع حیات مواجه خواهند شد. این آمار تا سال 2050 به بیش از دو برابر افزایش یافته و زندگی 7 میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


روش های ساده ای وجود دارند که می توانند در کاهش میزان آب مصرفی شما چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی موثر باشند. به کارگیری این روش ها نه تنها به کاهش ردپای اکولوژیکی و اثر بر محیط زیست منجر می شوند، بلکه اثر مثبتی در زمینه کاهش هزینه های مالی افراد خواهند داشت.


روش هایی برای کاهش ردپای آب داخلی:

مدت زمان دوش گرفتن خود را به مدت یک دقیقه کاهش دهید. میانگین زمان دوش گرفتن برابر با هفت دقیقه و 30 ثانیه بوده و تنها با کاهش یک دقیقه ای آن می توانید به کاهش هزینه های انرژی خود کمک کنید.

کتری را به میزان آب مورد نیاز خود پر کنید. اگر تمامی افراد یک کشور در طول سال این کار را انجام دهند، پول صرفه جویی شده را می توان در بخش های دیگر استفاده کرد.

از ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی تنها زمانی استفاده کنید که بیشینه ظرفیت آنها به کار گرفته می شود. این اقدام در طول یک ماه می تواند صرفه جویی بین 500 تا یک هزار و 500 لیتر آب را به همراه داشته باشد. هنگامی که قصد تعویض لوازم خانگی خود را دارید نمونه هایی با بهره وری بالا را انتخاب کرده و به برچسب میزان مصرف انرژی توجه کنید.

هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید، شیر آب را ببندید. باز گذاشتن شیر آب می تواند در هر دقیقه موجب هدر رفت 6 لیتر آب شود که در طول یک سال رقم قابل توجه 8 هزار و 760 لیتر آب را نشان می دهد.

روش هایی برای کاهش ردپای آب جهانی:  

گوشت قرمز کمتر مصرف کنید. سالانه مقادیر بی شماری علوفه و محصولات کشاورزی برای تغذیه دام ها تولید می شوند. برای تولید تنها 450 گرم گوشت قرمز حدود 6 کیلوگرم خوراک دام مصرف می شود. بر همین اساس، با کاهش مصرف گوشت قرمز می توانید نقش چشمگیری در کاهش مصرف آب داشته باشید.

بطری های آب را خریداری نکنید. در بسیاری موارد بطری های آب، نوشیدنی سالم تر و یا ایمن تر از آب های لوله کشی نیستند. از این رو، نه تنها هزینه های شما را افزایش می دهند، بلکه به محیط زیست نیز آسیب وارد می کنند.

از مصرف مسئولانه محصولات کشاورزی اطمینان حاصل کنید. کشاورزی پایدار می تواند اثر قابل توجهی بر ردپای آب جهانی داشته باشد. کشاورزانی که از سامانه های مدیریت آب کارآمد مانند زهکشی زمین و آب بازیافتی سود می برند، از این ماده حیاتی کارآمدتر استفاده می کنند.

زباله های خود را کاهش دهید. سالانه میلیون ها تن مواد غذایی به صورت زباله دور ریخته می شوند. برای تولید تمامی این مواد غذایی آب مصرف شده و در حقیقت، تبدیل شدن آنها به زباله به معنای هدر رفت آب محسوب می شود.

تمامی روش های ذکر شده تغییراتی کوچک در سبک زندگی ما محسوب می شوند، اما اگر در مقیاس جهانی مد نظر قرار بگیرند اجرای آنها در زندگی روزانه می تواند اثری چشمگیر بر محیط زیست و کیفیت زندگی جهانی داشته باشد. 

منبع: وب سایت خبری تحلیلی عصر ایران به نقل از زیست نیوز


 


» نظر

شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد

امام باقر (ع): گشاده روئی در برخوردهای اجتماعی مایه جلب محبت مردم و قرب به خداوند است


شهادت آن حضرت را به همگان تسلیت عرض می نمایم./


» نظر

مهار تورم با اصلاح سود بانکی ؟؟؟

محمدحسین عادلی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفت و گو با فارس و در تشریح شرایط فعلی بازار ارز گفت: یکی از مهم‌ترین متغیرهایی که بر نرخ ارز تأثیر می گذارد، میزان بالای نقدینگی است. این نقدینگی که در خلال سال های اخیر انباشته شده اکنون به حدود 500 هزار میلیارد تومان رسیده است، به نحوی نرخ ارز را تحت تأثیر قرار می دهد. وی ادامه داد: متغیر دوم درآمدهای ارزی است. این درآمدها به علت کاهش درآمدهای نفتی طی دو سال اخیر کاهش یافته‌اند و به همین خاطر قدرت بانک مرکزی در  تأمین نیازهای ارزی  و دخالت در بازار تا حدود قابل توجهی کم شده است.عادلی افزود: در دسترس نبودن دارایی های ارزی کشور یکی دیگر از متغیرهایی است که قیمت ارز را تحت تأثیر قرار داده است. واقعیت این است که ایران از دارایی های خوبی در نقاط مختلف دنیا برخوردار است که متأسفانه به علل گوناگون از جمله تحریم ها، امکان دسترسی به آنها فراهم نیست. رئیس کل اسبق بانک مرکزی با جمع بندی این چند متغیرگفت: نقش آفرینی این متغیرهای اساسی و تأثیری که بر تناسب میان عرضه و تقاضای ارز در بازار داشته و دارند، باعث شد در مقطعی قیمت دلار حتی تا مرز 4 هزار تومان نیز افزایش یابد. پس از انتخابات با وجود اینکه تغییری در عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز ایجاد نشد، ایجاد فضای امیدوارانه و آرام بر افکار عمومی جامعه و فعالان اقتصادی باعث شد، بخشی از تقاضاها که عمدتا تقاضاهای به اصطلاح سفته بازانه بود موقتا از بازار خارج شوند و در انتظار بمانند، چرا که امید دارند قیمت ارز به علت گشایش هایی که ممکن است در آینده در مورد تحریم ها اتفاق بیفتد، کاهش یابد.عادلی ادامه داد: از این رو با خروج بخشی از تقاضاها، قیمت از حدود چهار هزار تومان به حدود سه هزار تومان کاهش یافته و الا در غیر این صورت احتمال اینکه قیمت ارز بیش از قیمت فعلی باشد، اصلا دور از ذهن نبود. وی افزود: به عقیده من این تقاضاها واقعی هستند و استفاده از تعبیر تقاضاهای سوداگرانه برای آن‌ها اشتباه است، چرا که صاحبان این تقاضاها به دنبال حفظ ارزش دارایی های خود با تبدیل کردن آنها به ارز هستند. بنابراین اگر بتوانیم شرایطی فراهم بیاوریم که ارزش دارایی های مردم حفظ شود، کسی دست به تبدیل دارایی های خود به ارز نمی زند.عادلی در تشریح روش هایی که می تواند مردم رااز تبدیل دارایی های خود به ارز منصرف کند، گفت: یکی از تأثیرگذارترین اقدامات در این راستا، اصلاح نرخ سود بانکی است. اگر رویکرد درستی نسبت به نرخ سود بانکی اتخاذ شود و این نرخ در حدی تعیین شود که سپرده گذاران پاداش بگیرند نه اینکه در واقع تنبیه شوند، عقل اقتصادی مردم به آن ها توصیه نمی کند که دارایی هایشان را به دلار یا ارزهای دیگر تبدیل کنند.وی افزود: طبیعی است که بالا بودن نرخ رشد نقدینگی و تورم در یک اقتصاد باعث می شود ارزش پول ملی آن کشور در مقایسه با سایر پول ها کاهش یابد. شاید مقایسه ارزش ریال با ارزی غیر از دلار بتواند به فهم مسئله بیشتر کمک کند. به عنوان مثال هر دینار عراقی؛ حدود یک سال و نیم قبل هر هزار تومان یک دینار بود اما در حال حاضر هر سه هزار تومان، یک دینار است. علت این افت ارزش ریال نیز پایین بودن نسبی نرخ تورم در اقتصاد عراق و فزاینده بودن این نرخ در اقتصاد ایران است.رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه این گفت و گو افزود: واقعیت این است که اقتصاد ایران در یک دایره معیوب گرفتار است اما آن دایره، دایره معیوب ارزی نیست بلکه دایره معیوبی است که تورم ایجاد کرده است. وجود تورم باعث می شود که هزینه تولید در اقتصاد ایران بالا باشد. این بالا بودن قیمت به افزایش تورم منجر می شود که در یک چرخه معیوب همین تورم بالا به افزایش بیشتر هزینه تولید منجر می شود. این سیکل معیوب، توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی را در مقابل واردات تقلیل می دهد و به این ترتیب بازارهای داخلی جولانگاه کالاهای وارداتی می شود.وی ادامه داد: عوامل مختلفی در تدوام این چرخه معیوب نقش دارند اما به عقیده من علت العلل بقای این پارادوکس، کسر بودجه است که ریشه آن هم در بی انضباطی مالی دولت است. در شرایطی که درآمدهای دولت در حوزه هایی صرف می شود که بازدهی ندارند یا به غایت دیر بازده هستند، عرضه کل یا افزایش نمی یابد یا بسیار دیر و دور به بازدهی می رسند که در هر دو صورت نتیجه، برهم خوردن تعادل میان درآمدها و هزینه ها و نهایتا عرضه و تقاضا است. به عنوان نمونه می توان به صرف بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان در پروژه مسکن مهر اشاره کرد. این عدد یعنی از مجموع 833 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی هشت سال اخیر، تنها حدود 7 درصد آن صرف طرحی شده که بسیار دیربازده است. از سوی دیگر اما پول به جامعه تزریق شده است. این پول تزریقی نیز خود را در قابل تقاضا نشان می دهد و در شرایطی که عرضه کل اضافه نشده است، این اقدام به برهم خوردن تناسب عرضه و تقاضا به سود تقاضا می انجامد که معنایش تورم است.عادلی تأکید کرد: قویا معتقدم راه برون رفت از این دایره معیوب تنها و تنها افزایش انضباط مالی دولت است. این انضباط هم حاصل نمی شود جز با توقف هزینه کرد در حوزه های دیربازده یا فاقد بازدهی کافی. وی درتشریح راهکار دوم خروج از دایره معیوب تورمی گفت: راهکار دوم برای خروج از این دایره، استفاده صحیح از مهم‌ترین ابزار پولی یعنی نرخ سود بانکی است البته ملاحظاتی در استفاده از این ابزار وجود دارد و باید حتما نیز رعایت شود. نخست اینکه تعیین نرخ سود متناسب با تورم به این معنا است که بانک مرکزی با یک تحقیق فراگیر در مورد آثار تعیین نرخ سود بانکی بر سایر متغیرها، نرخی متناسب با تورم را برای سود بانکی محاسبه و اعلام کند. آنچه قطعی است این است که نمی توان با تورم 40 درصدی، نرخ سود بانکی نهایتا 20 درصد باشد.رئیس کل سبق بانک مرکزی گفت: واقعیت این است که نمی توان نقدینگی را از بین برد و به این خاطر هم اینقدر در مورد ایجاد و تزریق نقدینگی، وسواس وجود دارد چرا که وقتی نقدینگی ایجاد شد تنها می توان جمع و جذبش کرد ولی نمی توان آن را از بین برد. یکی از راه های جذب نقدینگی هم استفاده از نرخ سود بانکی است.                              

وی افزود: نکته دوم هم این است که تمرکز اصلی در افزایش نرخ سود باید برای آغاز  بر افرایش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت باشد. به این ترتیب پول های جاری و آنی، جذب بانک ها و راکد خواهد شد و در واقع اثر تورم زای آن خنثی می شود.عادلی در تشریح راهکار سوم گفت: نرخ سود واقعی در بازار اکنون بالای 45 درصد است. به عبارت دیگر همانگونه که نرخ واقعی ارز همان 3 هزار تومان بازاراست نه 2477 تومان مبادله ای، نرخ سود واقعی هم در بازار 40 درصد به بالا است نه 24 درصدی که بانک ها بر مبنای آن تسهیلات مشارکتی می دهند.وی گفت: برای تولیدکنندگان، دسترسی به نقدینگی بسیار مهم تر و حیاتی تر از قیمت آن نقدینگی است. شما با تمام تولیدکنندگان که صحبت کنید بر این مهم تأکید می کنند که امکان برخورداری از نقدینگی برایشان بسیار مهم تر از این است که برای به دست آوردن این نقدینگی چه هزینه ای پرداخت می کنند. گرچه علاقمندند این نقدینگی را با قیمت کمتری به دست بیاورند اما اصل برایشان در دسترس بودن نقدینگی است و قیمت آن در اولویت های بعدی است.عادلی افزود: این واقعیت در سال هایی که نرخ سود بانکی به صورت دستوری کاهش داده شد به وضوح عیان شد؛ اگر چه نرخ سود اسمی کاهش داده شده بود اما این منابع ارزان قیمت خیلی زود رو به تمام رسید و دست تولیدکنندگان از آن کوتاه ماند و تولیدکنندگان ناگزیر به تأمین نقدینگی از بازار غیر رسمی آن هم با ریسک بالا و نرخ هایی به مراتب بالاتر از نرخ های قبلی شدند. از سوی دیگر این رویه باعث ایجاد اغتشاش در فرایند پرداخت تسهیلات نیز شده است.عادلی افزود: نرخ های مختلفی با دوره های بازپرداخت گوناگون اکنون به تولیدکنندگان پیشنهاد می شود که از 18 درصد تا 28درصد بانکی را در برمی گیرد. آن دسته از متقاضیان که به رانت دسترسی دارند، تسهیلات با نرخ های پایین بانکی را دریافت می کنند و بعضا هم توجیهی برای بازگرداندن آن هاندارند و به این ترتیب مقدار تسهیلات معوق و مشکوک الوصول به شدت افزایش یافته است. آن دسته از متقاضیان هم که به رانت دسترسی ندارند ناگزیر نقدینگی مورد نیاز را با ارقامی بالا در حدود 45 درصد یا بیشتر از بازار تهیه می کنند.وی گفت: در صورتی که اگر نرخ سود بانکی در حد منطقی تعدیل شود، تقاضاهای اضافی و فاقد توجیه حذف می شوند و تسهیلات به متقاضیان واقعی می رسد. به این ترتیب تنها منبع پرداخت تسهیلات سیستم بانکی خواهد بود که از شفافیت و نظارت پذیری بسیار بیشتری برخوردار است.رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود:  دفاع از افزایش نرخ سود بانکی به معنای دفاع از بالا ماندن آن نیست. به عبارت دیگر افزایش نرخ سود بانکی در حال حاضر به عنوان یک تاکتیک موقت برای اصلاح برخی رویه های نادرست و بازگرداندن نظم و آرامش به بازار پول کشور، و کمک به کاهش تورم پیشنهاد می شود.وی یادآور شد: فرض کنید که نرخ سود سپرده بانکی 35 درصد تعیین شود. تردید نداشته باشید که با این نرخ بسیاری ازمردم پس اندازهای خود را در بانک ها سپرده گذاری خواهند کرد. این نرخ باعث می شود مردم نه تنها از بازارهایی مانند ارز و طلا و... خارج شوند، بلکه ممکن است از برخی مخارج روزمره شان نیز صرف نظر کنند تا مبلغ بیشتری در بانک سپرده گذاری کنند و سود بیشتری دریافت کنند.پس انداز ملی افزایش می یابد و سرمایه گذاری ملی را افزایش می دهد.عادلی ادامه داد: نتیجه این اتفاق کاهش تقاضای مؤثر در بازار است و به این ترتیب تورم نیز کاهش می یابد. این کاهش باید سرآغاز کاستن تدریجی از نرخ سود بانکی باشد. گمان من این است که در یک بازه 2 ساله می توان با استفاده از ابزار نرخ سود بانکی، تورم را به زیر 15 درصد کشاند و نرخ سود را نیز متناسب با این کاهش تدریجی، کم کرد.وی با اشاره به تجربه سیاست های تعدیل گفت: ما در کشورمان تجربه موفقی داریم. در سالهای پس از جنگ تحمیلی تورم بالای 32 درصدی و نرخ سود 7 درصدی داشتیم. با تحقیقاتی که در بانک مرکزی انجام شد، نرخ سود بانکی را در قالب یک بسته سیاست های پولی به 17 درصد رساندیم و همزمان سپرده های یک تا پنج ساله را تعریف کردیم. با این کار ظرف سه سال نرخ تورم از 32 درصد درسال 67 به 18 درصد در سال71 رسید.عادلی تأکید کرد: موافقان و مخالفان سیاست‌های تعدیل متفق القول هستند که تولید ظرف این سال ها رونق گرفت، سرمایه گذاری‌های زیادی انجام گرفت که تبلور آن‌ها در حجم تولیدات داخلی مشهود بود. در سال 67 تنها 120 میلیون دلار کره و پنیر وارد کشور می شد اما در سال 71 ایران در این مورد خودکفا شد و در سال 73 پنیر صادر می کردیم.به گفته عادلی، در سال 67 به طور متوسط 850 میلیون دلار مواد پتروشیمی وارد می‌شد اما از سال 73 صادرات این محصول با سالی حدود 30 میلیون دلار آغاز شد. در سال 67 حدود 7  میلیون تن سیمان تولید می‌شد اما در سال 73 تولید سیمان در کشور به 20 میلیون تن در سال رسیده بود. در مورد بسیاری کالای مهم دیگر همینطور بود. از فولاد گرفته تا محصولات صنعتی و قطعات یدکی.وی ادامه داد: این همه در حالی اتفاق می افتاد که نرخ سود بانکی به یکباره حدود 2.5 برابر شده بود،اما همین افزایش نرخ باعث شده بود نقدینگی در بانک ها تجمیع شود و سیستم بانکی هم با تجهیز این منابع، نیاز واحدهای تولیدی را به سرمایه اولیه و سرمایه در گردش تأمین کند.رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: منابع محدود بانکی باید با اولویت بندی برای سرمایه گذاری ها تخصیص داده شود. این اولویت‌بندی هم باید از دو منظر راهبردی و اقتصادی صورت بگیرد، اولویت بندی های راهبردی ناظر بر نیازهای دفاعی و... کشور است که نهایتا 5 تا 10 درصد منابع را به خود اختصاص می دهد. باقی مانده منابع اما باید بر اساس اولویت های اقتصادی تقسیم شود، این اولویت ها را نرخ سود و نرخ بازدهی انها تعیین می کند، یعنی سرمایه گذاری هایی که در یک نرخ سود، توجیه اقتصادی ندارند، نباید انجام شوند.رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: در واقع نرخ سود منطقی، بسیاری از سرمایه گذاری های فاقد توجیه را غربال می کند و باعث می شود این منابع به طرح ها و حوزه‌ هایی برسد که از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردارند. اینجاست که منطق علم اقتصاد و رفتار اقتصادی خود را در تحقق عدالت نشان می دهد. تجربه بارها و بارها نشان داده است که اتخاذ تصمیما اقتصادی بر مبنای دیدگاه های کارشناسانه و متعهد به علم اقتصاد، به سود تمامی اقشار جامعه و خصوصا لایه های فرودست بوده است. اینکه با شعار حمایت از تولید و افراد کم درآمد  و ژست مبارزه با سرمایه داری به جنگ با منطقی کردن نرخ سود بانکی  برویم، به مردمی که داعیه دفاع از آنان را داریم، کمکی نخواهد کرد چنانکه در سال های اخیر تجربه و نتایج تلخ بدست آمده همین را نشان داده است. تاریخ و تجربه نشان داده است تصمیمات دولت هایی که شعارهای شیرین ولی غیر علمی  و غیر عملی داده اند، به زیان اقشار فرودست جامعه بوده است.                                                                                                                                                                                                            

 


» نظر

پر درآمدترین شغل ها برای خانم های ایرانی؟؟؟

 

این روزها داشتن شغلی پر درآمد دغدغه فکری بسیاری از خانم ها شده است. یک شغل خوب و پردرآمد که با روحیه شما سازگار باشد، نه تنها باعث بالا رفتن استقلال مالی است بلکه از لحاظ روانی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود. بدون شک برای رسیدن به هر حرفه و شغلی باید مسیری را طی کنیم، پس بهتر است قدم در راهی بگذاریم که می دانیم هدفی طلایی انتظار ما را می کشد. فراموش نکنید که هر راهی مشکلات و سختی های خود را دارد. اگر در طول مسیر به درستی قدم برندارید در آخر راه با مشکل مواجه می شوید و به نتیجه موردنظر نمی رسید. البته در این مشاغل هیچ ترتیب آماری وجود ندارد؛ همه چیز نسبی است و به توانایی های شما بستگی دارد.

هرچه مردم زیباتر، درآمد شما بیشتر

در روزگاری که زیبا بودن و زیبا دیده شدن برای همه ما پر اهمیت است، بسیاری از خانم ها مدت زمان زیادی از وقت خود را در آرایشگاه ها می گذرانند. علاوه بر آن هر روز بر تعداد و تنوع روش های زیبایی مانند کاشت ناخن،اکستیشن و. . . افزوده شده و این امر باعث جذب بیشتر خانم ها به آرایشگاه ها می شود. کافی است شما مدت کوتاهی حدود یک تا دو سال را به یادگیری حرفه آرایشگری اختصاص دهید. سعی کنید در این مدت توانایی های خود را ارتقا دهید تا صاحب یکی از مشاغل پر درآمد ایران شوید. خانم «ش» با 20 سال سابقه در این حرفه می گوید:«کافی است فرد پس از دوره دیدن با اصول اولیه کار آشنا باشد. اگر در زمینه ای کمی ضعیف است همکاری را انتخاب کند که در آن زمینه مهارت دارد تا با همکاری یکدیگر آرایشگاه را اداره کنند. هرچند هزینه روزانه آرایشگری نسبتا زیاد است اما به نسبتی که لوازم کار ما گران می شود، هزینه ای که از مشتریان دریافت می کنیم بالا می رود. »مزیت مثبت این حرفه علاوه بر درآمد بالا، محیط شغلی آرام و به دور از خطرات و گرما یا سرمای محیط بیرون است. از معایب این حرفه می توان به این موضوع اشاره کرد که شما باید بعد از اتمام دوره آموزش آرایشگری، اقدام به افتتاح آرایشگاه کنید. هزینه های اولیه که شامل اجاره مکانی مناسب، لوازم آرایشی بهداشتی و... می شود هم نسبتا زیاد است اما درصورتی که مراحل را دقیق و درست طی کنید، استقبال از آرایشگاه شما درآمدی فوق العاده برای تان درپی دارد.

روپوش سفید جادویی

پزشکی یکی دیگر از مشاغل پر درآمد است. سلامت جسم و بدن همیشه برای افراد مهم است و مردم همیشه، حتی بدون آنکه خود بخواهند به پزشکان نیاز دارند. علاوه بر آن این روزها بازار جراحان زیبایی و متخصصان پوست و زیبایی داغ داغ است و تعداد مراجعه کنندگان آنها هر روز بیشتر از روز قبل است. البته ناگفته نماند که دستیابی به این شغل نیاز به تلاش و صبر و حوصله بیشتری دارد. خانم «ف. شاه بختی» که 11 سال است در این زمینه و در حوزه دندان پزشکی فعالیت می کند، می گوید: «اگر خانمی احتمال دهد که بعد از گرفتن مدرک به دلیل جنسیتش مراجعه کننده زیادی ندارد، کاملا در اشتباه است. من از اوایل کارم مراجعه کننده داشتم و از درآمدم راضی هستم.

عکاسی

گرفتن عکس یادگاری در مناسبت های مختلف همیشه مورد علاقه مردم بوده است. ممکن است به دلیل عرضه گوشی های دوربین دار و دوربین های عکاسی خانگی در بازار، این تصور وجود داشته باشد که مردم دیگر به آتلیه های عکاسی مراجعه نمی کنند، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و گذر اکثر مردم حداقل چند بار در زندگی خود برای داشتن عکس حرفه ای به آتلیه های عکاسی می افتد. برای رسیدن به این حرفه کافی است در یکی از کلاس های آموزش عکاسی، که در این روزها تعداد آنها هم کم نیست، شرکت کرده و در طول کلاس مهارت خود را بالا ببرید. ممکن است در ابتدا هزینه کلاس و تهیه دوربین عکاسی بالا به نظر برسد اما فراموش نکنید این هزینه یک سرمایه گذاری است. کافی است پشتکار و ابتکار به خرج دهید تا مردم با دیدن چند نمونه از کارهای شما برای اینکه از آنها عکس بندازید در صف باشند. در این صورت شما 10 برابر هزینه اولیه خود درآمد کسب می کنید. از نظر خانم «ح. حسینی» که 4 سال است آتلیه تخصصی دارد، مزیت این حرفه در این است که عکاس قادر است مشتریانش را خودش انتخاب کند و هیچ مراجعه کننده آقایی را نپذیرد. هزینه روزانه آن کم است و کافی است یک دوربین حرفه ای بخرید و تا چندین سال از آن استفاده کنید. کاهش تعداد مراجعه کنندگان در ماه های خاص سال و هزینه های ارتقا دادن ابزار کار نکته منفی این شغل محسوب می شود

جدایی های درآمد زا

پیشنهاد شغل وکالت به دلیل تقاضای مشتری?ها کمی غم انگیز به نظر می رسد اما حقیقت همیشه تلخ بوده و بسیاری از افراد در شرف طلاق نیاز به یک وکیل دارند. علاوه بر طلاق و جدایی،مردم برای مسائل دیگری مثل تقسیم ارث و میراث، کش مکش راجع به یک ملک و. . . نیازمند وکیل هستند. شاید قبول شدن در رشته حقوق برای بسیاری از ما کابوس باشد اما مسئله قابل توجه این است که آنچه در این رشته اهمیت دارد قبول شدن در آزمون وکالت بعد از دریافت مدرک لیسانس از هر دانشگاهی است. در کارت مشخصات هیچ وکیلی، دانشگاهی که او در آن مدرک گرفته ذکر نشده است. پس از آن کافی است در اولین پرونده حقوقی خود موفق شوید تا متقاضیان خواستار ملاقات با شما شوند. خانم «میم. عسگری»، وکیل پایه یک دادگستری با 7 سال سابقه است. او درباره شغل وکالت می گوید:« حضور زنان وکیل در حمایت از حقوق زنان بسیار تاثیرگذار است. زیرا خانم ها به خاطر جنسیت یکسان با زنان وکیل، احساس راحتی بیشتری با آنان می کنند و در نتیجه در مسائل مربوط به حقوق زن ، مراجعات خانم ها بیشتر به سوی وکلای خانم است.»نکته مثبت درباره این رشته این است که حتی در صورتی که شما در پرونده ای موفق نشوید باز هم حق الزحمه خود را دریافت می کنید. همچنین می توانید به راحتی با کسانی که به نظرتان مطلوب نیستند همکاری نکنید. نکته ناخوشایند درباره این حرفه، شکست است. اگر شما در یکی از پرونده های خود شکست بخورید اعتبار خود را برای مدت طولانی از دست می دهید. به ویژه اگر این پرونده، اولین پرونده کاری شما باشد.

مدیریت بیمه؛ ضامن درآمد شما

دنیای امروز، دنیای حوادث غیر قابل پیش بینی است؛ به همین دلیل مردم برای محافظت کردن از جان و اموال خود همواره از بیمه استقبال می کنند. در صورتی که در یکی از رشته های مرتبط با مدیریت بیمه، دارای مدرک تحصیلی هستید می توانید پس از درخواست از مراکز بیمه، مدیر یکی از شعبه های دفاتر بیمه باشید. البته در صورتی که در این زمینه دارای مدرک تحصیلی نیستید هم نباید ناامید شوید. کافی است کمی صبر و پشتکار داشته باشید و بعد از شرکت در کلاس های آموزشی که توسط شرکت های بیمه برگزار می شود و جلب رضایت آنها صاحب دفتر بیمه شوید.
خانم «ش. نیلقاز» 5 سال است که مدیریت نمایندگی بیمه را بر عهده دارد. توصیه او به شما این است که فراموش نکنید این حرفه نیاز به ارتباطات قوی و بازاریابی خوب دارد. در این صورت است که شعبه شما به شعبه شناخته شده تبدیل می شود. در ازای بیمه کردن اموال مردم، شما پورسانت خود را که بین 5 تا 25درصد است، دریافت می کنید.

منبع: وب سایت خبریو تحلیلی قطره

 


» نظر

رفسانجانی ها بخوانند و نظر دهند

 

آینده نگری با سرمایه گذاری هدفمند در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن در شهرستان رفسنجان

با توجه به سطح زیر کشت پسته حدود 88000 هکتاری شهرستان رفسنجان و تولید متوسط حداقل نیم تن محصول در هکتار و با در نظر داشتن قیمت فروش هر تن پسته به طورمتوسط حدود 25 میلیون تومان، درآمد ناخالص حاصل از تولید پسته در رفسنجان سالیانه رقمی حدود 1100 میلیارد تومان برآورد می گردد. اگر هزینه های تولید سالیانه پسته شهرستان را حدود 50 درصد این میزان درآمد در نظر بگیریم در واقع درآمد مازاد بر هزینه های تولید، 550 میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به اینکه در شهرستان رفسنجان هم اینک 40000 بهره بردار کشاورزی داریم و اگر هر بهره بردار را متکفل هزینه های زندگی یک خانوار بدانیم و برای هر خانوار روستائی و شهری به طور متوسط سالیانه هزینه ای معادل 14400000 تومان در نظر بگیریم، هزینه زندگی بهره برداران کشاورزی شهرستان سالیانه رقمی معادل 576 میلیارد تومان می باشد. به نظر می رسد محل تامین معیشت بهره برداران پسته کار علاوه بر درآمد حاصل از پسته، به منابع دیگری نیز وابسته باشد که از جمله می توان به مشاغل دولتی، فرآوری و خرید و فروش پسته و دیگرمشاغل آزاد اشاره کرد. اگر به طور تقریبی محل تامین معیشت بهره برداران از محل درآمد پسته را فقط 50 درصد کل هزینه زندگی آنها بدانیم، لذا عدد 288 میلیارد تومان بدست خواهد آمد. با کسر این مقدار هزینه از رقم درآمد خالص تولید پسته، به رقم 262 میلیارد تومان سالیانه می رسیم، که این مقدار درآمد قابل پس انداز و سرمایه گذاری است. یک سوال مهم که شاید از مدتها قبل، اذهان بسیاری از رفسنجانی ها با آن درگیر شده باشد، این است که این درآمد مازاد کجا باید هزینه شود و یا در گذشته چگونه هزینه شده است؟.

 اگر چه آمار دقیقی از پراکنش سطح زیر کشت پسته در این شهرستان در دست نیست، اما بنا به اطلاعات موجود، نزدیک به 87 درصد از کشاورزان شهرستان خرده مالک می باشند. به دلیل افزایش شدید هزینه های تولید و هزینه های زندگی خانوار در سالهای گذشته، این گروه از کشاورزان از وضعیت درآمدی مطلوبی برخوردار نیستند و تقریبا عمده درآمد حاصل از تولید پسته را پس از پرداخت برای هزینه های تولید، صرف هزینه های مصرفی و معمولی زندگی خود و خانواده می کنند و بعضا حتی برای تامین نیازهای خود با مشکل و گاها بدهی نیز روبرو هستند. بر اساس آمار بدست آماده از مدیریت جهاد کشاورزی رفسنجان، تعداد کل این گروه از بهره برداران حدود 35000 نفر است که مازاد درآمدی هر بهره بردار از این گروه به سختی به 2 میلیون تومان در سال می رسد، که این جمعا رقمی حدود 70 میلیارد تومان می شود. اگر این عدد را از رقم 262 میلیارد تومان کسر کنیم، عدد بدست آمده 192 میلیارد تومانی مازاد درآمدی، متعلق به 5000 بهره بردار کشاورزی متوسط و بزرگ می باشد. البته خوانندگان عزیز به خوبی اطلاع دارند که فروش پسته درطول سال اتفاق می افتد و هزینه های تولید و خانوار نیز طی سال هزینه می گردد. به نظر می رسد درآمد های مازاد کشاورزی شهرستان، بیشتر در حسابهای بانکی جاری ، کوتاه مدت ، قرض الحسنه و بلندمدت سپرده گذاری می گردد و به همین جهت هم تعدد بانک ها و موسسات مالی دولتی، خصوصی و قرض الحسنه و رونق نسبی آنها در این شهرستان به خوبی نمایان است. هدف اغلب کشاورزان از این نوع سپرده گذاری معمولا کسب سود نبوده و بیشتر برای استفاده از تسهیلات بانکها و موسسات مالی در مواقع مورد نیاز است. اینکار بیشتر با هدف فرار از ریسک تولید محصول و نبودن درآمد در برخی سالهاست. البته بخشی از کشاورزان متوسط و بزرگ که از درآمد بالاتری برخوردار هستند، احتمالا متقاضی سپرده گذاری بلند مدت و با هدف کسب سود هستند. سپرده گذاری در بانک به هر شکل ممکن عملی پسندیده بوده و اگر بانکها و موسسات مالی از این پس اندازهای مردم برای توسعه شهرستان خوب استفاده نمایند و به طور هدفمند و نظارت شده، این پس اندازها را در امورات تولیدی و با مشارکت عامه مردم و خصوصا کشاورزان، هزینه کنند، قطعا آثار مثبت آن در میان مدت و بلند مدت ظهور پیدا می کند. متاسفانه آنچه به وضوح دیده می شود مشکل فرار منابع مالی پس انداز شده از کارهای تولیدی به سمت کارهای واسطه ای غیر مولد است که نه تنها آثار مثبتی برای کشاورزان و حتی عامه مردم نداشته، بلکه گاها آثار و نتایج منفی همچون تورم بالا در این شهرستان و به تبع آن گسترش فقر عمومی مردم نیز داشته است. لذا در شرایط کنونی اقتصادی، صرف پس انداز مردم در بانک و وام دهی به هر شکل ممکن نمی تواند برای کشاورزان به طور خاص و برای توسعه شهرستان به طور عام مفید باشد. ادامه روند گذشته چیزی جز فقر بیشتر کشاورزان و توده های مردم، کاهش محصول پسته و پشیمانی در آینده را در پی نخواهد داشت.

 به نظر می رسد ضرورت دارد تا برای بازدهی مطلوب این مقدار درآمد مازاد سالیانه، که در حقیقت یک نعمت خدادادی است، برنامه ریزی حساب شده، با مشورت از همه صاحبنظران در زمینه های مختلف اقتصادی خصوصا کشاورزی و صنایع وابسته آن بعمل آید. در شرایط کنونی زمینه های مورد نیاز متعددی برای سرمایه گذاری وجود دارد که بایستی از طرف مسئولین شهرستان و استان این زمینه ها اولویت بندی شده و به سرمایه گذاران معرفی گردند. البته دولت نیز بایستی بسترهای لازم برای هر نوع سرمایه گذاری را فراهم نماید و وظیفه حاکمیتی خود را به نحو شایسته انجام دهد. از جمله اولویتهای سرمایه گذاری شهرستان را می توان توسعه صنایع مرتبط با پسته اعم از صنایع تهیه و تامین کننده نهاده های کشاورزی و یا فعالیتهای مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی پسته را نام برد که به دلیل وجود نهاده های مصرفی مورد نظر و بازار در دسترس در این شهرستان، در اولویت سرمایه گذاری است. همگان خوب می دانیم که در شرایط فعلی ، بسیاری از نهاده های مصرفی کشاورزان از قبیل کود ها و سموم کشاورزی، بایستی در استانهای دیگر تولید شده و با صرف هزینه های زیاد حمل و بین کشاورزان رفسنجانی توزیع شوند. همچنین برخی از محصولات صنایع غذائی و تکمیلی پسته که دانش تولید آن در رفسنجان می باشد، در حال حاضر در استانهای دیگر تولید می شود و بعضا برای فروش در بازار مصرف، به این شهر بر می گردد. توسعه و اصلاح زیر بناهای تولید پسته مانند اصلاح باغات قدیمی، اصلاح خاکهای کشاورزی و اصلاح روشهای آبیاری سنتی با هدف حفظ تولید پسته در سطح فعلی و یا حتی افزایش تولید آن، از جمله موارد دیگری است که توجه به آنها می تواند تضمین کننده درآمد بیشتر و پایدارتر در دوره زمانی بلندتری در آینده باشد. با توجه به نرخ تورم بسیار بالا ی حدود 35 درصدی در کشور ما، متاسفانه در سالهای گذشته، انجام بسیاری از سرمایه گذاریهای مولد مانند مواردی که در بالا اشاره کردیم ، چندان جذاب و مقرون به صرفه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در این شهرستان نبود ه است و به همین دلیل هم تا کنون درآمدهای مازاد در این شهرستان، صرف کارهای زیربنائی و مولد نشده است و بیشتر به سمت فعالیتهای واسطه گری در بازارهائی مانند بازار مسکن، طلا، ارز، خودرو و سایر کالاهای واسطه ای و مصرفی سوق یافته است. اگر چه برخی از سرمایه گذران در چنین بازارهای واسطه ای در سالهای گذشته درآمدهای خوبی بدست آورده اند، اما به نظر می رسد به دلیل سیاستهای مورد نظر در دولت جدید تدبیر و امید، خصوصا سیاستها و برنامه های حمایتی از تولید، و نیز توسعه ارتباطات بین المللی و دیپلماسی فعال در حوزه سیاست خارجی و داخلی، کسب درآمد قابل توجه از بازارهای واسطه ای مذکور، دیگر در آینده به آسانی ممکن نباشد. در شرایط پیش رو راهکار برای توسعه شهرستان حمایت و تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در زمینه های مورد نیاز کشاورزی و صنایع وابسته به آن می باشد. لازم و منطقی به نظر می رسد تا بدلیل بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری ناشی از تورم موجود در اقتصاد کشور، برخی از هزینه های مربوط به سرمایه گذاری را دولت از محل یارانه تولیدی و یا اعتبارات صندوق توسعه ملی و یا از محل سایر منابع درآمدی، متقبل گردد و مسیر سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران هموارتر و با صرفه سازد. پرداختن به اینکار می تواند آینده ای بسیار بهتر را برای شهر زیبای طلای سبز رقم بزند. لازمه آن اندکی آینده نگری، تامل و برنامه ریزی از طرف دلسوزان شهرستان ، مسئولین امر و پیگیری مجدانه آنها و دوراندیشی و فداکاری از طرف صاحبان سرمایه بومی شهرستان است.

به امید روزهائی بهتر، همراه با آبادانی بیشتر شهر زیبای طلای سبز و عزت و سربلندی برای همه مردم خوب رفسنجان

 

 

 


» نظر
   1   2      >