سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
شیدای اصفهانی
عاشق آسمونی
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
ازهردری-از هر کجا
جزیره علم
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نظرمن
سارا
.:: بوستان نماز ::.
مُهر بر لب زده
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدا
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
کودک ونوجوان
سارا احمدی
.: شهر عشق :.
یادداشتهای فانوس
نور اهلبیت (ع)
باستان شناسی
برادران شهید هاشمی
مجله مدیران
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
سیاه مشق های میم.صاد
ورزشهای رزمی
مهاجر
مکاشفه مسیح
لــعل سـلـسـبیــل
عدالت جویان نسل بیدار
صدای مردم نی ریز
جامع ترین وبلاگ خبری
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
رودخور
بهمن یاراحمدی
مناجات با عشق
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
*غدیر چشمه همیشه جاری*
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
دوست خوب
دوستانه
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
در محضر صاحبدلان
ورزشی
نگاه نو
معرفی نخل خلیج فارس
یاراحمدی
آباده
رودخور طبیعتی زیبا
انتخابات مجلس نیریز
نظرسنجی انتخابات مجلس
میثم علمدار
حامیان دکتر رضا صداقت ماه ترین
استاد طالبی
اینجا رفسنجان
استاد اسدنیا
عاشق کربلا
اشعار قدیم و جدید
وب شعر
بچه های قطاربنه
رضا یاراحمدی
استاد تقوی
جواد سعادت
بلوچ دانشگاه کار
مسلم پرویزی
مجمع فرهیختگان بخش قطرویه
نی ریز پرس
نبض نی ریز
تو چی فکر می کنی
فروشگاه فایل بلبل

کاربردهای جالب میوه و پوست موز

موز،‌ علاوه برداشتن خواص تغذیه‌ای فراوان، دارای کاربردهای مفید دیگری نیز هست. در ادامه به برخیاز این موارد اشاره می کنیم:

واکس کفشها:

شما ممکن است درست هنگامی که کار مهمی مانند یک مصاحبه و قرار ملاقات در پیش دارید، واکس کفش‌اتان تمام شود. جای نگرانی نیست. در این جا می‌توانید از پوست موز برای براق کردن کفش‌ خود استفاده کنید.برای این کار پوست نرم موز را مانند واکس روی کفش‌اتان بمالید سپس با یک دستمال نخی روی آن را تمیز کرده و برق بیاندازید. برای نقره‌جات نیز می‌توانید از همین روش استفاده کنید.
 
• برای نگه‌داری گیاهان آپارتمانی
 
گیاهان آپارتمانی که تحت مراقبت قرار نگیرند پس از مدتی غبارآلود شده و پوسیده می‌شوند. به جای اسپری کردن آب روی آن‌ها و ایجاد گرد و غبار بیشتر، برای براق و مرطوب کردن آن‌ها از پوست موز استفاده کنید. پوست موز را روی کل سطح برگ‌ها بمالید تا تمام گرد و غبارهای آن‌ها از بین برود. با این کار گیاهان آپارتمانی شما ظاهر براق و سالمی خواهند داشت.
 
• برای از بین بردن زگیل
 
برای از بین بردن زگیل‌های دردناک از کرم‌های مخصوص و سرکه سفید استفاده می‌شود ولی اگر این مواد در دسترس نباشند استفاده از موز، چاره کار خواهد بود. مقداری از موزهای رسیده را پوره کرده و آن‌ها را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.قسمت داخلی پوست موز را نیز می‌توانید بر روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. بسیاری می‌گویند پتاسیم بالای موجود در موز عامل اصلی درمان این مشکل پوستی است.
 
• برای ماسک صورت
 
برای صاف و براق کردن پوست صورت و رفع خشکی آن، از ماسک صورت موز استفاده کنید. استفاده از این ماسک پوست شما را نرم و مرطوب می‌کند. در اینجا روش آماده‌سازی این ماسک را برای شما توضیح می‌دهیم.
 
مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری روغن بادام
یک عدد موز رسیده
یک عدد زرده تخم‌مرغ
 
طریقه مصرف:
 
1- موزها را با استفاده از چنگال درون کاسه‌ای،‌ پوره کنید.
2- زرده تخم‌مرغ و روغن بادام را با هم خوب مخلوط کنید و به پوره موز اضافه کنید.
3- صورتتان را شسته و با حوله خشک کنید.
4- مخلوط فوق را روی پوست صورتتان بمالید و بیست دقیقه صبر کنید.
5- سپس صورت خود را با آب سرد شسته و با حوله خشک کنید.
 
با استفاده از این روش دیگر نیازی به استفاده از داروهای گران‌ قیمت شیمیایی و حتی بوتاکس نخواهید داشت.
 
• برای سفید کردن دندان

 
موزها زرد هستند ولی جالب اینکه به سفید کردن دندان‌ها زرد شده کمک می‌کنند. برای این کار پوست موز را هر روز به صورت دورانی روی کل دندان‌های خود بمالید و پس از چند هفته شاهد نتایج مثبت آن خواهید بود.
 
• برای نرم کردن گوشت

 
پس از استفاده از موز و پوست آن، نوبت به برگ موز می‌رسد. اگر از خوردن گوشت های سفت دیگر خسته شده‌اید استفاده از برگ‌های موز راه کار مناسبی خواهد بود. برای این کار گوشت‌ها را درون برگ‌های موز بپیچید. برای نرم کردن گوشت ماهی نیز از همین روش می‌توانید استفاده کنید.


» نظر

به نظر شما تعدد زوجات و تکثر اولاد آری یا خیر؟؟؟

رئیس سابق فراکسیون روحانیون مجلس گفت: تعدد زوجات و تکثر اولاد از سنن اسلام است که رابطه منطقی با هم دارند و باید برای آن فرهنگ‌سازی کنیم.حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با فارس درباره لایحه حمایت از خانواده و نقش تعدد زوجات در افزایش جمعیت، اظهار داشت: تعدد زوجات در کشورهایی که فرهنگ شده، در تعدد اولاد اثرگذار بوده است.وی افزود: این یک رابطه منطقی است که وقتی یک مرد چند زن اختیار می‌کند، فرزندان بیشتری خواهد داشت اما این مسأله هنوز در جامعه ما فرهنگ نشده است.نماینده سابق اصفهان در مجلس گفت: در کشور ما حتی یک زوجه که می‌تواند هر 2 سال یک‌بار یک فرزند به دنیا آورد، گاهی با وجود 10 تا 20 سال زندگی به یک یا نهایتاً دو فرزند قناعت می‌‌شود.حجت‌الاسلام رهبر افزود: فرهنگ تکثیر نسل در جامعه ما هنوز تحت تاثیر لایه‌های تبلیغات گذشته که محمدرضا شاه می‌گفت دو تا بچه کافیه، قرار دارد و خانواده‌ها به این شعار عمل می‌کنند.وی با تأکید بر لزوم تغییر این فرهنگ، خاطر نشان کرد: تعدد و تکثر از سنن اسلام است و شرعا معذوریت ندارد اما باید در این زمینه، فرهنگ‌سازی کنیم.امام جمعه اصفهان تصریح کرد: افزایش جمعیت در گرو اراده خانواده‌هاست که به سنت اسلامی در تکثر اولاد عمل کنند و فرزند بیشتر بیاورند.وی افزود: با اینکه در فرهنگ شیعه متعه (ازدواج موقت) وجود دارد، اما گاهی برخی به دلیل بروز مشکلات می گویند ما همین یک فرزند را تربیت کنیم، هنر کرده‌ایم.حجت‌الاسلام رهبر ادامه داد: متأسفانه این افکار باعث شده جامعه ما از نظر جمعیت از سایر جوامع عقب بماند و این مسأله‌ای است که بارها درباره آن سخن گفته‌اند.رئیس سابق فراکسیون روحانیون مجلس در پایان تعدد زوجات را جایز و تکثر اولاد را مطلوب دانست و گفت: باید خانواده‌ها را تشویق و با اتخاذ تدابیر زمینه‌سازی کنیم خانواده‌ها حداقل هر سه سال یک فرزند بیاورند.حجت‌الاسلام رهبر در پایان تصریح کرد: اولاد کم‌تر زندگی بهتر، نه با شرع مقدس که پیغمبر فرمودند "اولادتان زیاد شود، در قیامت افتخار می‌کنم" وفق دارد و نه از بعد جهانی که دشمنان در حال افزایشند و ما به سوی کاهش جمعیت حرکت می‌کنیم، به نفع ماست.


» نظر

گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشورهای جهان رشد اقصادی اغلب کشورها را با کاهش پیش‌بینی کرد. به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در این گزارش پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران از دو درصد در سال 2011 به منفی 0.9 درصد در سال میلادی جاری برسد اما با 0.8 درصد رشد در سال 2013، احیای خود را از سر بگیرد. این وام دهنده جهانی در گزارش دورنمای اقتصادی جهان همچنین پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران از 21.5 درصد در سال 2011 به 25.5 درصد در سال 2012 افزایش می‌یابد و در سال 2013 کاهش پیدا می‌کند و به 21.8 درصد می‌رسد. در گزارش این نهاد جهانی، نرخ بیکاری در ایران 14.1 درصد در سال 2012 و 15.6 درصد در سال 2013 پیش بینی شده است. گزارش صندوق نرخ بیکاری ایران را 12.3 درصد در سال میلادی گذشته ذکر کرده است.همچنین در گزارش صندوق پیش بینی شده که تراز حساب جاری ایران از 12.5 درصد در سال 2011 به 3.4 درصد در سال 2012 و 1.3 درصد در سال 2013 می‌رسد.صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی جدید خود نرخ رشد اقتصاد جهان در سال میلادی جاری را از 3.5 درصدی که در ماه ژوییه برآورد کرده بود به 3.3 درصد کاهش داد و پیش‌بینی کرد اقتصاد جهان در سال 2013 به میزان 3.6 درصد توسعه خواهد داشت که نسبت به پیش بینی قبلی 3.9 درصد، کمتر شده است.این نهاد جهانی همچنین پیش بینی کرد اقتصاد آمریکا تنها دو درصد در سال جاری و آینده رشد کند و اقتصاد منطقه یورو به میزان 0.4 درصد در سال جاری کوچک شود و رشد اندک دو درصد در سال 2013 را برای این بلوک ارزی پیش بینی کرد. پیش بینی صندوق از رشد اقتصادی چین در سال 2012 و 2013 نیز تنزل داده شد.

 


» نظر

مبارزه با تنبلی از دیدگاه معصومین(ع)

مبارزه با تنبلی از دیدگاه معصومین(ع)

حضرت امیرمومنان علی(ع) در باره اینکه چه کسی از تنبلی به دور است، می‌فرمایند: ‌"مؤمن به آنچه ماندنى است راغب است و از آنچه رفتنى است رویگردان ... از تنبلى به دور است و پیوسته سرزنده و کوشاست1".

نشانه تنبلی چیست؟

آن حضرت درباره نشانه تنبلی اینگونه می‌فرمایند: "تَأخیرُ العَمَلِ عُنوانُ‏الکَسَلِ"2.

"به تأخیر افکندن کار، نشانه تنبلى است".

نتیجه تنبلی چیست؟

امام صادق علیه‏‌السلام به یکى از فرزندان خود می‌فرماید:" از تنبلى و بی‌حوصلگى، بپرهیز؛ زیرا که این دو خصلت، تو را از بهره دنیا و آخرتت باز می‌دارند"3.

تنبلی، آفت چیست؟

امیرالمؤمنین علیٌّ علیه‏‌السلام:"آفةُ النُّجْحِ الکَسَلُ"4 .

"آفت موفقیت، تنبلى است".

امام على علیه‏‌السلام همچنین در حدیثی گهربار به این سوال پاسخ می‌دهند که با چه سلاحی باید به مبازره تنبلی برویم:

"با عزم و اراده ، به مبارزه سستى بروید"5.

منابع:

1- بحارالأنوار: 78 / 26 / 92 منتخب میزان الحکمة: 492

2-غرر الحکم : 4471 منتخب میزان الحکمة: 492

3- اکافی: 5 / 85 / 2 منتخب میزان الحکمة: 492

4-غررالحکم: 3968 منتخب میزان الحکمة: 492

5-غررالحکم: 5927 منتخب میزان الحکمة: 492

 


» نظر

شادترین مردم ایران چه کسانی هستند؟

شادترین مردم ایران چه کسانی هستند؟

نتایج یک پژوهش بر روی 27 هزار و 883 ایرانی 18 تا 65 سال در کشور نشان داده است که بیشتر مردم کشور (39.3 درصد) از شادکامی سطح متوسطی برخوردارند. 35.4 درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده‌ و در این میان، تنها 3 درصد خود را در سطح «بسیار زیاد» شادکام می‌دانند. در این پژوهش که از هر استان کشور دست کم 800 نفر بررسی شده‌اند، سطح شادکامی با پرسش: «آیا فردی با نشاط و شاداب هستید؟» در پنج سطح «بسیار زیاد»،‌ «زیاد»، «نه زیاد، نه کم»،‌ «کم» و «بسیار کم» مورد سنجش قرار گرفت.

شادترین استانهای ایران

یافته‌های پژوهش « شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن» از میان 30 استان مورد بررسی، استان زنجان را با 3/69 میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان کشور معرفی کرده است و از یزد با 3/12 میانگین امتیاز شادکامی، به عنوان پایین‌ترین سطح شادکامی نام برده است. همچنین استانهای گلستان، بوشهر، هرمزگان و کردستان از میزان شادکامی بالاتری از خط میانگین برخوردار بوده‌اند.

کاهش شادکامی با هر سال افزایش سن

از دیگر نتایج قابل توجه این پژوهش، کاسته شدن یک درصد از شادکامی افراد به‌ازای افزایش هر یک سال به سن آنهاست.

مجردها، شادتر از متاهل‌ها

یافته‌های به دست آمده از این تحقیق نشان داده است که افراد مطلقه/بیوه و متاهل از سطح شادکامی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که افراد مطلقه / بیوه 1.70 و افراد متاهل 1.11 برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادکامی کمتری دارند.

دانش‌آموزان و دانشجویان شادتر از خانه‌دارها و شاغلان

به گزارش ایسنا، یافته‌های پژوهش فوق همچنین از این حکایت می‌کند که افراد دارای سطح تحصیلات بیشتر نسبت به افراد کم سوادتر، شادترند و در سطوح تحصیلی پایین‌تر، کاهش شادکامی نمایان‌تر است. همچنین افراد خانه‌دار، شاغل و بیکار نسبت به دانش‌آموزان/ دانشجویان به ترتیب 1.39، 1.32 و 1.40 برابر سطح شادکامی کمتری دارند.

 

درآمد بالاتر، شادکامی بیشتر

نتایج این تحقیق در ادامه این موضوع را مورد تاکید قرار داده است که افراد در سطوح اقتصادی پایین‌تر در مقایسه با افراد در سطح اقتصادی «خوب/ بسیار خوب» به صورت معناداری، سطح شادکامی کمتری دارند. به‌گونه‌ای که افراد در سطوح اقتصادی ارزیابی شده در دسته‌بندی «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب احتمال 1.75، 2.14 و 2.33 برابر نسبت به افراد دارای وضعیت اقتصادی بسیار خوب، وضع شادکامی خود را نامناسب‌تر گزارش کرده‌اند.

تاثیر معنادار سلامت بر سطح شادکامی

بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش که توسط دکتر علی منتظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و همکاران انجام شده است، افرادی که از سطوح «پایین‌تر» سلامت برخوردار بوده‌اند، در مقایسه با افراد دارای سطح سلامت «بسیار خوب» به صورت معناداری شادکامی خود را کمتر ارزیابی کرده‌اند. به گونه‌ای که افراد در سطوح «خوب»، «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب به احتمال 2.28، 5.18، 7.84 و 7.82 برابر نسبت به افراد دارای سطح «بسیار خوب»، وضعیت شادکامی خود را نامناسب‌تر گزارش کرده‌اند. طبق این پژوهش ابتلا به بیماری‌های مزمن تاثیر چندانی بر میزان شادکامی ندارد.

منبع: وب سایت خبری و تحلیلی عصر ایران

 


» نظر

با دیدگاههای امام خمینی( ره) بیشتر آشنا شویم

متن زیر جمع بندی پایانی مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران می باشد. دوستان علاقه مند به مشاهده متن کامل مصاحبه به لینک اینترنتی زیر مراجعه نمایند.

http://www.akharinnews.com/jahate-etela/item/25224

 

خواندن متن مصاحبه برای بنده خیلی مفید و جالب بود و لذا توصیه می کنم دوستان هم مقداری وقت بگذارند تا با اندیشه های حضرت امام خمینی بیشتر آشنا شوند.

 

جمع بندی مصاحبه به این شرح است:

امام خمینی‌(س) در دوران ما یک حجت تمام عیار از سوی خداوند بود، به این معنا که ایشان با رفتاری که در زندگی شخصی خود از دوران نوجوانی تا هنگام رحلت داشتند و با همه فراز و فرودهای این زندگی طولانی در قامت یک مسلمان پایبند به جامعیت اسلام بروز پیدا کرد. در حقیقت امام‌(س) تفسیر عملی احکام اسلام بود. اگر ما پیامبر اسلام و حضرت علی‌(ع) را مظهر انسان و اسلام کامل می‌دانیم، امام خمینی نمونه یک شیعه کامل و تمام عیار امام علی‌(ع) در دوران حاضر هستند. قطعاً امام در راس چند چهره برتر قرن بیستم هستند چون توانست جغرافیای سیاسی یکی از حساس‌ترین مناطق دنیا را با تکیه بر مردم به نفع مردم و علیه استعمار و استبداد تغییر دهد.امام‌(س) کسی بود که از مواهب مادی دنیا برای خود هیچ نیندوخت و باقی نگذاشت. ما این مسئله را به چشم خود دیدیم. ما صلابت امام (س) را در برابر آمریکا و صدام دیدیم و همین امام در برابر محرومین متواضع و فروتن بود.در عرصه مدیریت در هشتاد سالگی که سن بازنشستگی است وارد گود رهبری انقلاب شد و ساعت ها کار طاقت فرسا کم نیست. من امام خمینی (س) را یک آیینه تمام عیار برای دیدن سیمای یک انسان کامل می‌دانم و معتقدم جامعه ما برای همیشه نیازمند درس گرفتن در عرصه‌های مختلف از زندگی ایشان است. اگر جامعه ما در راه امام استوارباشد و مسوولان به آنچه که رهبر فقید انقلاب می‌خواست رجوع کنند، همه مشکلات حل خواهد شد و همه تهدیدها دفع می‌شوند و از اسلام و جمهوری اسلامی چهره‌ای ارائه خواهد شد که کشورهای اسلامی به ویژه در حرکت‌های اخیر به الگو گرفتن از ایران افتخار کنند. اگر امروز این وضعیت وجود ندارد، بخشی از دلیل آن به کوتاهی‌های ما باز می‌گردد که با داشتن این چراغ فروزان چشمان خود را بسته‌ایم.

 


» نظر

تبریک به مناسبت آغاز بهار علم و دانائی

تا  جهان  بود از  سر  آدم  فراز                         کس نبود از راز دانش بی نیاز

مردمان   بخرد  اندر   هر  زمان                         راز  دانش  را  به هرگونه زبان

گرد  کردند  و  گرامی   داشتند                       تابه سنگ اندر همی بنگاشتند

دانش اندردل چراغ روشن است                       و ز همه بدبر تن تو جوشن است

 

با سلام و ادب و احترام به همه خوبان

آغاز بهار دانش و شروع سال جدید تحصیلی را به همه اساتید، محققین و معلمین بزرگوار و فرزانه و نیز به همه دانش آموزان و دانشجویان گرامی و خصوصا به همه معلمین و اساتید خوب خودم در همه مراحل تحصیل در مدرسه و دانشگاه و همینطور به همه دانشجویان عزیزم در گذشته و حال ، تبریک و تهنیت صمیمانه عرض می نمایم.

امیدوارم همه ما شاکر نعمات الهی و پوینده مسیر دانائی و خادم جامعه اسلامی باشیم

برای همه شما از درگاه خداوند رحمان و رحیم توفیق روزافزون را خواهانم

با احترام مجدد

حقیر

رضا صداقت

7/7/1391


» نظر

میلاد ملکوتی آقا امام رضا (ع) مبارک باد

مگذار مرا در این هیاهو آقا

تنها و غریب و سر به زانو آقا

ای کاش ضمانت دلم را بکنی

تکرا قشنگ بچه آهو آقا

 

با سلام و عرض ادب و احترا م به همه خوبان

میلاد سراسر نور و رحمت هشتمین امام شیعیان جهان، امام رئوف، عالم آل محمد(ص)، شمس الشموس، ضامن آهو و ولی نعمت ما ایرانیان ، حضرت علی ابن موسی الرضا ( ع ) را به محضر مولایمان، نور چشممان، و همه امیدمان ، آقا امام زمان ( عج) ، رهبر معظم انقلاب، همه شیعان جهان، مردم عزیز ایران و خصوصا دوستان خوب بازدید کننده این وبلاگ، تبریک و تهنیت عرض می نمایم. امید اینکه همه ما از ولایتمداران واقعی و پیروان راستین ائمه بزرگوار و بویژه حضرت امام رضا ( ع) باشیم.

 با احترام مجدد

حقیر

رضا صداقت

7/7/1391


» نظر

هفته دفاع مقدس مبارک و یاد باد

بنام خداوند قادر متعال

با سلام به همه دوستان

بدینوسیله هفته دفاع مقدس، یادآور رشادتها، جوانمردیها، ایثار ، حق طلبی و بسیاری دیگر از کمالات انسانی و معنوی را به همه شما عزیزان خصوصا رزمندگان دلاور ، جانبازان صبور ، آزادگان سرافراز و خانواده های محترم شهدای گرانقدر دفاع مقدس تبریک می گویم. یاد و خاطره آن دوران را گرامی می داریم و به روح ملکوتی بزرگ پرچمدار انقلاب اسلامی و مجاهد راه خدا حضرت امام خمینی( ره) درود می فرستیم و با آرمانهای حقیقی و عدالت طلبانه آن بزرگ مرد تاریخ اسلام و ایران، پیمان مجدد می بندیم که برای دفاع از آرمانهای واقعی اسلام عزیز از هیچ کوششی دریغ نورزیم. امید است همه ما در هر جا که هستیم ، با حفظ دوستی ها، برادری ها و وحدت کلمه حول محور تعالیم آسمانی و الهی، شاکر نعمات الهی و قدردان امام عزیزمان و رزمندگان و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشیم و تلاش کنیم تا وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده و برای سربلندی و عزت کشور عزیزمان ایران اسلامی همت نمائیم و هر آنچه را که وظیفه دیدیم عمل کنیم . حق را بجوئیم و پیروی کنیم و از بیان حقایق حتی اگر به زیانمان باشد دریغ نورزیم.

 

  


» نظر

کاش می شد باز کوچک می شدیم

خاطرات کودکی زیباترند

یادگاران کهن مانا ترند

درسهای سال اول ساده بود

آب را بابا به سارا داده بود

درس پند آموز روباه وکلاغ

روبه مکارو دزد دشت وباغ

روز مهمانی کوکب خانم است

سفره پر از بوی نان گندم است

کاکلی گنجشککی با هوش بود

فیل نادانی برایش موش بود

با وجود سوز وسرمای شدید

ریز علی پیراهن از تن میدرید

تا درون نیمکت جا میشدیم

ما پرازتصمیم کبری میشدیم

پاک کن هایی زپاکی داشتیم

یک تراش سرخ لاکی داشتیم

کیفمان چفتی به رنگ زرد داشت

دوشمان از حلقه هایش درد داشت

گرمی دستان ما از آه بود

برگ دفترها به رنگ کاه بود

مانده در گوشم صدایی چون تگرگ

خش خش جارو ی با پا روی برگ

همکلاسیهای من یادم کنید

بازهم در کوچه فریادم کنید

همکلاسیهای درد ورنج وکار

بچه های جامه های وصله دار

بچه های دکه خوراک سرد

کودکان کوچه اما مرد مرد

کاش هرگز زنگ تفریحی نبود

جمع بودن بود و تفریقی نبود

کاش میشد باز کوچک میشدیم

لا اقل یک روز کودک میشدیم

یاد آن آموزگار ساده پوش

یاد آن گچها که بودش روی دوش

ای معلم یاد و هم نامت بخیر

یاد درس آب و بابایت بخیر

 

ای دبستانی ترین احساس من

بازگرد این مشقها را خط بزن

» نظر
   1   2      >