سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
شیدای اصفهانی
عاشق آسمونی
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
ازهردری-از هر کجا
جزیره علم
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نظرمن
سارا
.:: بوستان نماز ::.
مُهر بر لب زده
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدا
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
کودک ونوجوان
سارا احمدی
.: شهر عشق :.
یادداشتهای فانوس
نور اهلبیت (ع)
باستان شناسی
برادران شهید هاشمی
مجله مدیران
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
سیاه مشق های میم.صاد
ورزشهای رزمی
مهاجر
مکاشفه مسیح
لــعل سـلـسـبیــل
عدالت جویان نسل بیدار
صدای مردم نی ریز
جامع ترین وبلاگ خبری
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
رودخور
بهمن یاراحمدی
مناجات با عشق
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
*غدیر چشمه همیشه جاری*
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
دوست خوب
دوستانه
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
در محضر صاحبدلان
ورزشی
نگاه نو
معرفی نخل خلیج فارس
یاراحمدی
آباده
رودخور طبیعتی زیبا
انتخابات مجلس نیریز
نظرسنجی انتخابات مجلس
میثم علمدار
حامیان دکتر رضا صداقت ماه ترین
استاد طالبی
اینجا رفسنجان
استاد اسدنیا
عاشق کربلا
اشعار قدیم و جدید
وب شعر
بچه های قطاربنه
رضا یاراحمدی
استاد تقوی
جواد سعادت
بلوچ دانشگاه کار
مسلم پرویزی
مجمع فرهیختگان بخش قطرویه
نی ریز پرس
نبض نی ریز
تو چی فکر می کنی
فروشگاه فایل بلبل

دیدگاه من برای توسعه نیریز و استهبان-بخش3

  8. پیگیری توسعه زیر ساختهای لازم برای حوزه انتخابیه در زمینه های مختلف: 

از جمله زیر ساختهای لازم برای توسعه حوزه انتخابیه را می توان به توسعه راههای ارتباطی روستائی، شهری و بین شهری ، هر جا که ضرورت آن احساس گردد و به لحاظ فنی- اقتصادی و اجتماعی دارای اولویت از نظر کارشناسی تشخیص داده شود می باشند  که با مشاوره و همکاری صاحبنظران و مسئولین، به این مهم پرداخته می شود.اتصال حوزه انتخابیه به شبکه حمل و نقل ریلی از اولویت خاصی برخوردار است که شروع آن و تامین اعتبار لازم برای اتمام آن در حد اقل زمان ممکن از اولویت های کاری بنده خواهد بود . پیگیری حل مشکلات مربوط به حمل و نقل مسافری و باری روستائی و شهری  ، توسعه خدمات اطلاع رسانی و ارتباطی ومواردی از این دست  نیز انجام خواهد شد. البته  واضح است که بدلیل نیاز به هزینه های سنگین ،همه این موارد نمی تواند طی یک دوره چهار ساله و توسط یک نفر بعنوان نماینده مردم انجام گردد .لیکن بررسی و مطالعه جامعتری توسط متخصصین این حوزه ها، باید روی هر یک انجام و اولویت بندی لازم صورت گیرد.برخی از اینها میتواند در یک دوره نمایندگی انجام و برخی نیز انشاء الله در دوره های بعدی انجام خواهند شد. مهم برنامه ریزی برای آنها و اولویت بندی آنها میباشد که اینکار حتما توسط اینجانب و افرادی که بعنوان مشاور همکاری خواهند داشت انجام خواهد شد.

9. تعامل سازنده با نخبگان علمی – علماء دینی و روحانیت ، مسئولین اجرائی ، شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه انتخابیه و همچنین مسئولین استانی وکشوری ، جهت دفاع از حقوق مردم و حل مشکلات آنها:

 انجام همه برنامه های بندهای 1تا8 قطعاً نیاز به همدلی –هم فکری و تعامل سازنده با همه نیروهای حوزه انتخابیه دارد. متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل اینکه نماینده مردم معمولاً از یک گروه ویا حزب سیاسی خاص انتخاب می شده است ،این تعامل خیلی خوب بوجود نیامده است. بنده با توجه به اینکه یک دید فرا جناحی و مستقل  و مردمی داشته و خواهم داشت، امیدوارم که بتوانم از همه نیروها به نحو احسن بهره مند شوم و انشاءالله مورد حمایت همه گروهها و احزاب سیاسی واقع شده و متقابلاً در راستای کمک به آنها برآیم.

بسیاری از برنامه های اشاره شده را می توان با تعامل و همفکری و یاری نیروهای موجود در شهرستان و یا استان به راحتی حل کرد و در مواردی هم که نیاز به حل آنها در سطح ملی است با تمام توان اینکار را انجام خواهم داد واز همه نیروی خود برای حل مشکلات مردم حوزه انتخابیه استفاده خواهم نمود.

10. تشکیل کمیته مشورتی قوی با حضور افرادی از همه گروههای سیاسی- نخبگان علمی –علماء دینی و روحانیت و شوراهای اسلامی شهر و روستا، جهت شناسائی و اولویت بندی مشکلات و حل آنها:

بنده معتقد به کار علمی و کار گروهی هستم و محور اصلی کارهایم را به خدمت هر چه بیشتر برای مردم قرار داده ام.تلاش دارم تا کارهائی را اولویت دهم که بیشترمنافع توده های مردم را تأمین می کنند نه کارهائی که منافع گروه و یا بخش خاصی را تامین میکند. لذا برای انجام این مهم  افرادی را بعنوان اعضای شورای مشورتی در سطح حوزه انتخابیه انتخاب خواهم نمود.انتخاب این افراد از میان یک جناح  و یا گروه و یا منطقه خاص نخواهد بود و از همه نیرو های موجود حد اکثر بهره را خواهم برد.این عزیزان مسائل و مواردی را بعنوان مشکلات موجود در مناطق مختلف شناسائی نموده و در جلساتی منظم روی آنها کار کارشناسی می کنند و گزارش کار ارائه خواهند نمود و نهایتا  با حضور نماینده مجلس اولویت بندی خواهند شد. سپس بنده ،پیگیری اولویت های معرفی شده را با همکاری خود مردم ، در سطح شهرستانی ،استانی و ملی انجام خواهم داد. در همین راستا مصوبات شوراهای اسلامی شهرستان و بخش ها نیز مد نظر قرار خواهد گرفت و قطعا نمایندگانی از شوراهای اسلامی  شهرستان نیز در کمیته های مشورتی حضور خواهند داشت.

11. توجه به محیط زیست منطقه و جلوگیری از تخریب آن:

همانطورکه اطلاع دارید طی سالهای گذشته بی توجهی زیادی به موضوع مهم حفظ محیط زیست در منطقه شده است. از جمله مهمترین آنها به خشک شدن دریاچه بختگان میتوان اشاره نمود که در حال حاضر محیط زیست منطقه را برای زندگی سالم و تولید پایدار محصولات کشاورزی با چالش اساسی روبرو کرده است.  در این راستا برنامه ریزی و پیگیری جهت دریافت حق آبه دریاچه بختگان از سدهای بالا دستی و جلوگیری از ادامه تخریب این منبع ارزشمند زیست محیطی در اولویت کاری قرار خواهد گرفت. بحران منابع آب کشاورزی در منطقه و تخریب بی رویه منابع طبیعی دیگر از جمله جنگل ها و مراتع منطقه از دیگر مواردی است که آینده توسعه پایدار  را با ابهام جدی مواجه ساخته است که به یاری خداوند، با مشورت و کمک نخبگان و مسئولین اجرائی برای حفظ و یا حد اقل  جلو گیری از ادامه روند تخریب انها برنامه ریزی پایه ای صورت خواهد گرفت. 

12. توجه ویژه به حفظ و تقویت جایگاه زنان در اداره امورات جامعه:

با توجه به اینکه زنان حدود نیمی از جمعیت کشور ما را دارا هستند و نظر به اینکه در سالهای اخیر سطح سواد دانشگاهی این قشر از جامعه ارتقا یافته است، لذا بایستی سعی شود تا این گروه از افراد جامعه از سهم مناسبی از اشتغال و مناسب مدیریتی برخوردار گردند. لذا در سطح حوزه انتخابیه نیز در مجلس شورای اسلامی، برای این امر مهم با مشورت خانم های تحصیلکرده تصمیم گیری و پیگیری خواهد شد. همچنین برای زنانی که سرپرست خانوار هستند و مسئولیت مهم خانه داری و تربیت نسل آینده را بعهده می گیرند، بایستی در زمینه های مختلف از جمله تامین بیمه های درمانی مناسب و سایر خدمات اجتماعی مورد نیاز ، برنامه ریزی و قانونگذاری گردد. در این زمینه در مجلس شورای اسلامی بررسی و پیگیری خواهد شد.

 

                                                                                                                             و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب

والعاقبه لاهل التقوی والیقین

والله خیر الناصرین


» نظر

دیدگاه من برای توسعه نیریز و استهبان-بخش2

  4.حمایت از بخش صنعت ومعدن:

به طور کلی با حرکت از یک کشور توسعه نیافته به سمت یک کشور توسعه یافته اهمیت بخش صنعت بیشتر می گردد. خیلی وقت ها توسعه اقتصادی را با توسعه صنعتی مترادف می گیرند. منظور این است که حتی در کشوری مثل ایران که اقتصاد کشاورزی محور اقتصادما می باشد نباید فقط متکی بر بخش کشاورزی بنمانیم وبایستی رفته رفته بخش صنعت را رشد دهیم، تا بتوانیم به مراحل بالائی از توسعه یافتگی دست پیدا کنیم. البته در توسعه صنعتی داشتن استرانژی صنعتی شدن بسیار مهم است. گفته می شود که در توسعه صنعتی بایستی تاکید بر صنایع استراتژیک باشد. یعنی صنایعی که  فعالیتهای پیشین وپسین متعددی را ایجاد می نمایند . از جمله می توان به صنایع تبدیلی کشاورزی - صنایع تولید کننده نهاده های کشاورزی- فولاد- خودرو سازی،سیمان و.... اشاره نمود و یا صنایعی که نیاز غذائی بخش عمده ای از جامعه را تأمین می نمایند.البته در کشوری مثل کشور ما که بخش عمده ای از مردم به کشاورزی اشتغال دارند، بایستی در مراحل اولیه اولویت به توسعه صنایع وابسته به کشاورزی داده شود. و در مراحل بعدی صنایع نیمه سنگین و در نهایت صنایع مادر و سنگین. دلیل اولویت دادن به صنایع وابسته به کشاورزی در ابتدای صنعتی شدن، این است که مواد اولیه و دانش فنی مورد نیاز چنین صنایعی در داخل تأمین می گردد و کمترین وابستگی به خارج ایجاد می نماید و در عوض مکمل فعالیتهای کشاورزی هستند و زمینه سود آوری بیشتر محصولات کشاورزی راهم فراهم می نمایند. از طرفی چنین صنایعی بیشتر با فرهنگ مردم و توان علمی و تخصصی کشاورزان، تناسب دارند ولذا در جریان توسعه اقتصادی کشور، این صنایع می توانند مازاد نیروی کار بخش کشاورزی را جذب نمایند و از بیکاری گسترده و خصوصا بیکاری پنهان که به طور طبیعی در کشاورزی اتفاق می افتد جلوگیری نمایند.در کشور ما و همین طور در حوزه انتخابیه نی ریز واستهبان خلأ وجود استراتژی مناسب برای توسعه صنعت به خوبی احساس می شود. استراتژی صنعتی شدن اصولاً در کشور ما درست تعریف نشده است. توسعه صنعت و توسعه کشاورزی باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که همچون دو بال بتوانند یکدیگر را تکمیل نمایند. به نظر می رسد که یک باز نگری مجدد با همفکری صاحبنظران بخش کشاورزی وصنعت در روند صنعتی شدن کل کشور و نیز حوزه انتخابیه نیاز باشد. برخی طرحهای صنعتی در سالهای گذشته شروع شده اند که از جمله می توان به پروژه فولاد و سیمان خاکستری وبرخی صنایع کوچکتر....... در نی ریز و استهبان اشاره کرد. حمایت جدی و پیگیری انجام کارهای باقی مانده اینها، تا انشاءالله با بازدهی هر چه سریعتر ، زمینه برای ایجاد اشتغال افراد بیکار فراهم شده و درآمد طبقه متوسط و فقیر جامعه افزایش یابد،اولویت دارد .ییگیری و حل مشکلات بخش معدن نیز که در شهرستان نی ریز پتانسیل بسیار بالائی دارد از دیگر اولویت های کاری بنده خواهد بود. شهرستان نی ریز یکی از قطب های معدنی کشور است ولذا توجه به توسعه بخش معدن و توزیع منافع حاصل از آن، در راستای منافع عموم مردم و کمک به توسعه شهرستان از اولویت برخوردار است.

 5.حمایت جدی از بخش فرهنگ و آموزش عالی:

توسعه پایدار هر جامعه ای نیازمند توجه به توسعه فرهنگ وآموزش عالی است. برای توسعه هر کشور ابزار های متعددی وجود دارند که می توان به مواد اولیه-منابع زیر زمینی-سرمایه-نیروی انسانی و....... اشاره نمود. به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی اهمیت هیچ یک از این ابزارها به اندازه پرورش نیروی انسانی کارآمد نیست. نشانه آن هم معدود کشورهائی هستند که بدون داشتن منابع زیر زمینی و سرمایه کافی صرفا با توجه به پرورش نیروی انسانی کارآمد و مدیران توانمند، توانسته اند به مراحل بالائی از پیشرفت برسند.بررسی گذشته اینها نشان می دهد که این کشورها سرمایه گذاری قابل توجهی را در آموزش وپرورش-فرهنگ آموزش عالی و تحقیقات انجام داده اند. از جمله این کشورها می توان به هند-چین و مالزی اشاره کرد.در کشور ما متاسفانه آن طوری که شایسته است به این مقوله بها داده نشده است. در حوزه انتخابیه نی ریز و استهبان، متأسفانه عقب ماندگی زیادی در این زمینه ها دیده می شود.لذا توجه ویژه به زیر بناهای آموزشی و فرهنگی لازم در حوزه انتخابیه از اولویت های کاری خواهد بود که مهمترین آنها عبارتند از:

1-تأمین فضاهای مناسب آموزشی،جذب نیروهای متخصص و مجرب با فراهم نمودن امکانات لازم برای آنها در مرکز شهرستان و خصوصا در مناطق روستائی و محروم که به شدت از این نظر رنج می برند.

2-پیگیری جذب اعتبارات کافی در حوزه فرهنگ که از جمله تقویت کانونهای فرهنگی و مذهبی مساجد ،کانونهای تربیتی،حمایت از مرکز آموزشی در زمینه های مختلف فوق برنامه، خصوصا برای پر کردن اوقات فراغت جوانان از جمله کانونهای زبان انگلیسی-کامپیوترو..........و توجه ویژه به توسعه فضاهای مناسب آموزشی وفرهنگی از جمله کتابخانه ها خصوصاً در مناطق روستائی و محروم.

 3-حمایت وپیگیری حل مشکلات فعلی دانشگاههای حوزه انتخابیه از جمله کمک به توسعه فضای آموزشی و تحقیقاتی مناسب،امکانت لازم برای جذب اساتید مجرب به ویژه در مقطع دکتری تخصصی و توسعه تحصیلات تکمیلی در مقاطع فوق لیسانس به بالا در دانشگاههای شهرستان های حوزه انتخابیه.

6. حمایت از ورزش :

در تربیت نسلی شاداب-سالم و خوش فکر که لازمه پیشرفت و توسعه هر کشوری است، نقش ورزش و توجه ویژه برای توسعه فضاها و امکانات ورزشی مهمترین کاراست. در حوزه انتخابیه نی ریز و استهبان یک عقب افتادگی قابل توجهی  دراین زمینه به خوبی دیده می شود. به دلیل هم مرزی با استانهای جنوب شرق کشور وقرار داشتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر از این منطقه لازم است تا با توسعه فضاها و امکانات ورزشی، زمینه را برای جذب جوانان عزیز به فعالیتهای سالم ورزشی فراهم نمود. متأسفانه علی رغم وجود شایستگی های بسیار بالای ورزشکاران و جوانان این دو شهرستان، در سالهای گذشته چندان توجهی جهت توسعه فضاها وامکانات لازم ورزشی نشده است و در برخی مناطق محروم و روستائی حوزه انتخابیه حداقل ها هم هنوز وجود ندارد. جوانان ما در خیلی از روستاها هنوز در زمین های خاکی و غیر استاندارد بازی می کنند. با وجود همه کم لطفی ها، دیده می شود که تیم های ورزشی گاهی از روستاهای محروم، تا سطح لیگ های استانی هم رفته و مقام کسب نموده اند . چرا باید چنین باشد چه چیزی مهمتر از تربیت نسل سالم و خوش فکر. مگر این ها فرزندان ما نیستند و مگر آینده جامعه ما به دست همین جوانان و نوجوانان رقم نمی خورد. پس چرا این همه کم لطفی.قطعاً بنده توجه ویژه ای به بحث ورزش و حمایت از تربیت بدنی در حوزه انتخابیه خواهم داشت و خصوصاً تلاش خواهم نمود تا جائی که امکان دارد حداقل ها را برای مراکز شهرستانها و خصوصا مناطق محروم فراهم نمائیم.

7. توجه ویژه به توسعه تعاونی ها و کمک به کارا شدن آنها:

نقش تعاونی ها در توسعه کشورها به خوبی روشن است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در قانون اساسی کشور ما نیز به امور تعاون و توسعه تعاونی ها توجه ویژه ای شده است. در کشور ما تعاونی های زیادی تشکیل شده و بعضاً تعطیل شده و یا نیمه تعطیل هستند. در حوزه انتخابیه ما هم وضعیت تعاونی ها بسیار نابسامان است. شناسائی موانع و مشکلات سر راه تعاونی ها از جمله تعاونی های کشاورزی ،صنعتی و خدماتی و پیگیری حل آنها بایستی از مهمترین محورهای کاری مدیران اجرائی باشد و نماینده مردم هم بایستی از آن حمایت جدی کند ، که اینکار حتماً انجام خواهد شد. بنده معتقدم که حل مشکلات تعاونی ها اولویت اساسی دارد چون اینکار منافع عمومی برای همه مردم وهمه اعضای تعاونی ها که بخش زیادی از جمعیت حوزه انتخابیه هستند، را تأمین می سازد.


» نظر

دیدگاه من برای توسعه نیریز و استهبان- بخش 1

بسم الله الرحمن الرحیم

و به نستعین انه خیر ناصر و معین

حسبنا الله و نعم الوکیل

نعم المولی و نعم النصیر

 رئوس برنامه های کاری برای حوزه انتخابیه:

قطعا منطقی است تا انجام هر کاری در بستر یک برنامه جامع توسعه ای انجام گردد. هدفگذاری های دقیق با در نظر گرفتن مدت زمان معین برای رسیدن به هر هدف لازم است. اگر چه اجرا و اتمام یک برنامه جامع ممکن است گاها نیاز به یک دهه و یا بیشتر کار باشد، اما تهیه برنامه جامع توسعه ، مسیر و هدفها را روشن می سازد و نه تنها نماینده مردم در مجلس، بلکه همه مسئولین اجرائی و افکار و نظرات صاحبنظران و دلسوزان را به سمت خود هدایت می کند و این خود یعنی تمرکز بر اولویتها و قدم در مسیر وحدت نظر و پیشرفت و تعالی منطقه. بنده اعتقاد دارم که بایستی تلاش کنیم تا در ابتدای کار نمایندگی و حتی چند ماه قبل از آن، در مدت زمانی کوتاه این نقشه راه را با همکاری، همفکری و مشارکت همه نخبگان علمی ، دانشگاهیان، روحانیت، نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا و همه دلسوزان و علاقه مندان به توسعه و تعالی منطقه، تهیه نمائیم. اینکار بستر لازم را برای کار، نه تنها در این دوره از مجلس بلکه در همه ادوار آینده را فراهم می سازد. مهمترین فایده آن این است که از روزمره گی، سیاسی کاری، اختلاف نظر برای توسعه منطقه و اتلاف وقت و منابع مالی رها می شویم و مطمئن هستیم که به یاری خداوند در مدت زمانی نزدیک به یک دهه، منطقه ما شامل شهرستانهای نی ریز و استهبان و بویژه مناطق محروم از این دو شهرستان ، به نقطه مطلوبی که شایسته مردم خوب، علم دوست و با فرهنگ آنهاست می رسند. از جمله مواردی که به اعتقاد بنده می توانند در برنامه جامع مد نظر باشند و البته با کارشناسی بیشتر تکمیلتر شوند عبارتند از:   

1.ایجاد تحّرک وپویایی در سیستم مدیریتی واجرایی حوزه انتخابیه:        

سیستم مدیریت اجرایی در کشورما از تحرک لازم برخوردار نیست و کارآیی آن بسیارکم است بدین مفهوم که پراکنده کاری ،دوباره کاری ،انجام کارهای نه چندان مهم و فراموش نمودن  و یا بی توجهی به کارهای اولویت دار یکی از شاخص های آن است. در حوزه انتخابیه ما نیز بسیاری از کارهای اجرایی و مدیریتی تحت تاثیر فعالیتهای سیاسی وجناحی قرار می گیرد.مدیران با  روی کار آمدن  یک گروه سیاسی صرفا از افراد متعلق به همان گروه انتخاب شده و  با رفتن آن گروه  تعویض می شوند بدون اینکه شایستگی آنها مورد توجه قرار گیرد. مدیرانی منصوب میشوند که بعضاً شایستگی های لازم برای مدیریت امور مردم را ندارند. آن چه ملاک است بیشتر تصفیه حسابهای سیاسی وجناحی است. لذا می توان گفت که هیچ ثبات مدیریتی وجود ندارد. در چنین شرایطی این توده های مردم هستند که زیان می بینند. روند اجرای برنامه ها و امورات جامعه کند می شود. هزینه فرصتهای از دست رفته زیادشده و دلسردی و دلزدگی در جامعه بوجود می آید. راه برون رفت از این وضعیت توجه به نخبگان مومن و معتقد به نظام اسلامی و قانون اساسی کشور بدون در نظر داشتن نوع دیدگاه سیاسی  و یا تعلقات سیاسی آنها و سپردن پست های مدیریتی به افراد صاحب علم و با توان مدیریتی خوب است. در حوزه انتخابیه نی ریز و استهبان خوشبختانه افراد عالم و مدیر کم نیستند فقط بایستی آنها را شناسائی وبه آنها فرصت خدمت داد. البته افراد عالم ومدیری که با تقوی بوده و منافع جامعه را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند و در مسیر تحقق یک جامعه سالم و مبتنی بر عدالت حرکت کنند.یکی از محورهای کاری بنده شناسائی چنین افرادی بدون توجه به وابستگی های سیاسی و جناحی آنها خواهد بود. این افراد به مدیران ارشد شهرستان و استان معرفی خواهند شد .همچنین افرادی که در میان نخبگان شهرستان از توان علمی و اجرائی بسیار قوی برخوردارند بایستی شناسائی و به مدیران ارشد کشور و نظام معرفی شوند تا از وجود آنها در سطح کشور استفاده گردد. قطعاً اگر چنین کاری انجام شود بسیاری از مشکلات حوزه انتخابیه به طور طبیعی حل خواهند شد.انجام اینکار البته نیاز به همکاری همه نخبگان شهرستان و همه مردم دارد به طوریکه افراد خوب و صاحب علم و مدیررا شناسائی و معرفی نمایند.                                        

2.تلاش برای ایجاد فرصتهای شغلی و کاهش بیکاری :              

یکی از مشکلات اساسی جامعه و خصوصاً این حوزه انتخابیه بیکاری گسترده خصوصا در میان اقشار تحصیلکرده وبه ویژه خانم ها و خانوارهای با سطح زندگی متوسط و پائین است. علی رغم همه زحمات انجام شده  توسط افراد مختلف از نمایندگان دوره های قبل مجلس تا مسئولین اجرائی در سنوات گذشته سرمایه گذاری های لازم در این حوزه انتخابیه انجام نشده است .معدود طرحهای سرمایه گذاری هم هنوز به مرحله بازدهی نرسیده و یا تکافوی سیل افراد بیکار را نمی کند.یکی از اولویت های کاری بنده قطعاً حمایت از اجرای طرحهای سرمایه گذاری جدید و تکمیل پرو‍‍ژه های نیمه تمام خواهد بود. خیلی از طرحهای سرمایه گذاری که در گذشته انجام شده اند ممکن است با راندمان کامل کار نمی کنند لذا توجه به مشکلات آنها هم اولویت دارد. بایستی گره های کور و مشکلات موجود بر سر راه سرمایه گذاری را شناسائی کرد. گاهی اوقات مشکلات چندان بزرگ و لاینحل هم نیستند و برای حل آنها سرمایه زیادی هم نیاز نیست و فقط نیاز به اندکی توجه و پیگیری دارد. بسیاری از مشکلات را می توان با نظارت و کنترل امور حتی در حوزه شهرستان ها حل کرد و یا حداکثر در سطح استان و فقط موارد معدودی است که نیاز است تا در سطح ملی پیگیری شوند.امید است تا با هم فکری و مشورت با صاحبنظران علمی واقتصادی و پیگیری مداوم خود مجریان طرحای سرمایه گذاری،همدلی مسئولین اجرائی شهرستان و استان و حمایت و پیگیری های نماینده مردم بتوان رکود سرمایه گذاری را در این حوزه انتخابیه از بین برد و انشاءالله فرصتهای شغلی مناسب را برای افراد بیکار و خصوصا عزیزان تحصیلکرده فراهم نمود.

3.توجه ویژه به بخش کشاورزی حوزه انتخابیه:

اصولا کشور ما را بعنوان یک کشور با محور اقتصاد کشاورزی می شناسند و ایران درخیلی از محصولات کشاورزی رتبه های اول تا دهم جهان را دارد. شهرستان های نی ریز و استهبان هم مانند نگینی درخشان در آسمان زیبای کشاورزی ایران می درخشند. محور فعالیت های اقتصادی اغلب مردم چه روستائی وچه شهری در این دو شهرستان تولید محصولات کشاورزی و دامپروری است. شهرستان نی ریز در تولید تعداد زیادی از محصولات کشاورزی و شهرستان استهبان در تولید انجیر وزعفران از رتبه های برتر کشوری برخوردارند.متاسفانه در سالهای گذشته کشاورزی در این دو شهرستان آن طوری که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته ودر حال حاضر کشاورزی در این شهرستان ها از مشکلات زیادی رنج می برد. ذیلاً به برخی از تنگناهای موجود بخش کشاورزی در این حوزه انتخابیه اشاره می نمایم.البته مشکلات زیر مخصوص این منطقه نبوده و برخی بعنوان معضلات کشاورزی کشور هم شناخته شده اند.                                         

 1-3 بهره وری پائین (عملکرد در هکتار کم) و روند فزاینده هزینه های تولید و عدم تناسب قیمت فروش محصولات با هزینه ها و در نتیجه حرکت به سمت غیر اقتصادی شدن بسیاری از محصولات کشاورزی.

2-3 عدم رعایت استانداردهای کیفیت تولید محصولات کشاورزی که از جمله می توان به آ فلاتوکسین در پسته و کرم گلو گاه انار اشاره نمود.                                 

3-3 مشکل توزیع نامناسب نهاده های کشاورزی از قبیل کودها-سموم-ماشین آلات-اعتبارات و.........و همچنین کیفیت پائین نهاده های توزیع شده.

4-3 وجود نظام خرده مالکی در کشاورزی به طوریکه امکان رقابت در بازار پیچیده امروزی را برای کشاورزان از بین می برد.

5-3 عدم کارائی نظام اعتبارات (وامهای )کشاورزی به طوریکه دسترسی کشاورزان به اعتبارات مناسب در مواقع مورد نیاز ممکن نشده است و هزینه های آشکار و پنهان دریافت وام بسیار زیاد است که این خود انگیزه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شهرستان را کاهش داده است.

6-3 ضعف مکانیزاسیون کشاورزی به طوریکه کشاورزان یا مجبورند با هزینه های زیاد خدمات مورد نیاز را از بازار آزاد اجاره نمایند و یا اقدام به خرید ماشین آلات مورد نیاز نمایند که در هر دو صورت این خود هزینه قابل توجهی را به کشاورزان تحمیل کرده است.

7-3 وجود رکود  ساختاری در کارکرد تعاونی های کشاورزی. اغلب تعاونی ها یا تعطیل شده اند ویا نیمه تعطیل اند. در این شرایط تعاونی ها نمی توانند کمک چندانی به پیشرفت کشاورزی نمایند.

8-3 ضعف نظام آموزش وترویج کشاورزی در حوزه انتخابیه. امروزه وظیفه اساسی ترویج کشاورزی که همان آموزش کشاورزان است تقریبا جای خود را به انجام کارهای دیگری داده است که از اهمیت بسیار کمی برخوردارند. به اعتقاد بنده اگر بتوان سطح آگاهی کشاورز را نسبت به علوم جدید بالا برد خیلی از مشکلات موجود حل خواهد شد.

9-3 مشکل بحران موجود در منابع آب کشاورزی وشور وتلخ شدن آبها در کنار راندمان پائین مصرف آب: با توجه به بارشهای کم در این مناطق و برداشتهای بی رویه در سالهای گذشته وضعیت منابع آب به حد بحرانی رسیده است. از یک طرف باید تلاش شود تا سفره های آبی با اجرای طرحهائی مانند سد سازی  ، آبخیز داری ، طرحهای انتقال آب ، باروری ابرها و ایجاد باران مصنوعی و گرفتن حق آبه از سدهای منطقه که از شهرستانهای نی ریز و یا استهبان سرچشمه گرفته و یا عبور میکنند و ......تغذیه شوند. در این زمینه پیگیری مشکلات مالی و اجرائی سد چشمه عاشق بعنوان مهمترین پروژه در دست اجرای سد سازی شهرستان، که در آینده می تواند بخشی ازمشکلات تامین آب کشاورزی بخش قطرویه و نیز آب شرب مردم بخش و نیز آب مورد نیاز پروژه فولاد را تامین کند، در اولویت جدی قرار خواهد گرفت. ولی به دلیل کمی بارش و نزولات جوی در منطقه،  شاید مهمتر از آن مدیریت تقاضای مصرف آب توسط بهره برداران کشاورزی است.بایستی با برنامه ریزی مناسب توسط مسئولین وکمک خود مردم سعی شود تا مصرف آب به حداقل مورد نیاز کاهش یابد برای این منظور مواردی قابل توجه است.

الف)استفاده از سیستمهای جدید آبیاری، طرحهای جدید انتقال آب از محل چاه آبیاری تا مزرعه توسط کشاورزان با حمایت دولت

ب)کشت وتوسعه محصولات با نیاز آبی کم بجای محصولات با نیاز آبی بالا

ج)عدم برداشت (برداشت کمتر) آب از منابع آب زیر زمینی در فصولی که نیاز به آبیاری وجود ندارد مانند پائیز وزمستان در باغات پسته

د)تشکیل و عضویت همه کشاورزان در تشکل های مردمی حفظ منابع آب ودادن آموزشهای لازم ونظارت بر مصرف آب توسط این تشکل ها.

10-3 نبودن یک بازار مناسب برای اغلب محصولات کشاورزی.

حاصل دسترنج کشاورزان ما در پایان سال به راحتی توسط برخی از واسطه ها و دلاّلان که خیلی ها هم غیر بومی هستند هدر می رود. کشاورزان معمولاً نمی توانند بهای محصول خود را به موقع دریافت کند ویا اینکه خیلی دیر دریافت می کنند.معمولا ضمانتی هم برای پرداخت پول محصول هم وجود ندارد. در چنین شرایطی معمولاً کشاورزان ما مشکل نقدینگی دارند و روند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به شدت پائین می آید. در چنین شرایطی تشکیل و توسعه تعاونی های خرید و بازاریابی محصولات کشاورزی  و حمایت دولت جهت تامین نقدینگی مورد نیاز آنها بسیار اهمیت دارد.

11-3 عدم فعال بودن تشکل های مردمی کشاورزان.

کشاورزان ما به دلیل ضعف تشکل های مردمی امکان دخالت چندانی در مراحل تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه کارهای خود نیستند و نرخ مشارکت آنها در همه زمینه هابسیار کم است. در چنین شرایطی اگر حقی از کشاورز ضایع شود معمولا راهی برای پیگیری آن پیدا نمیکند واز این شرایط برخی از افراد وتصمیم گیران ممکن است سوءاستفاده کنند وحق کشاورزان عزیز وزحمتکش ما را ضایع سازند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته امروزه تشکل های کشاورزان بسیار فعال و در تمام زمینه های اقتصادی-اجتماعی –فرهنگی وحتی سیاسی به فعالیت می پردازند.

12-3 عدم وجود یک مرکز تحقیقات کشاورزی قوی در حوزه این دو شهرستان

وجود یک مرکز تحقیقات کشاورزی قوی و وجود محققین کارآمد برای کار روی جنبه های مختلف محصولات کشاورزی غالب منطقه و خصوصا محصولات باغبانی به خوبی احساس می گردد. البته در حال حاضر یک ایستگاه تحقیقات انجیر در استهبان هست که آن هم به دلیل نداشتن امکانات و نیروی علمی مناسب کار چندانی نمی تواند انجام نمی دهد. لذا تأسیس یک مرکز جدید و یا تجهیز همان ایستگاه وگسترش حوزه فعالیت آن جهت کار روی همه محصولات غالب در حوزه انتخابیه همچون پسته-انار-بادام-گردو وانجیر بسیار با اهمیت است.

مشکلات فوق از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی حوزه انتخابیه و حتی در مواردی کشاورزی ایران هستند. لذا تلاش خواهد شد تا در سطح ملی و در مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح های مناسب در جهت حل این مشکلات حرکت کرد. امید وارم تا با توجه به حوزه کاری و تخصص خودم که سالها در وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه بر روی این مسائل کار کرده ام و  با همکاری و همدلی همه دلسوزان بخش کشاورزی و با همکاری خود کشاورزان عزیز طی دوره نمایندگی 4 ساله بتوانیم برخی از این مشکلات را کاهش دهیم. البته این مشکلات که به آنها اشاره شد مشکلات ساختار ی وکهنه ای هستند که برخی از آنها ریشه در فرهنگ کشاورزی ما دارند و لذا برای حل کامل مشکلات نیاز به زمان بیشتری است . مهم این است که مشکلات شناسائی، دسته بندی و اولویت گذاری شده و سعی شود تا در سطح ملی و منطقه ای برای حل آنها جهت گیریهای علمی و کارشناسی بوجود آید. اگر چنین باشد هر کسی می تواند آنها را پیگیری نماید. مشکل دردوره های گذشته مجلس این بوده است که افراد انتخاب شده شناخت مناسبی از وضعیت موجود بخش کشاورزی ما نداشته اند و لذا توانائی لازم برای طرح مشکلات و حل آنهاپیدا نکرده اند.


» نظر

راههائی برای افزایش اعتماد به نفس

اشخاصی که اعتماد به نفس بالایی دارند خود و دیگران را تشویق به انجام کارهای خوب کرده و برای خوب بودن و شناخت دیگران به عنوان انسان‌های خوب تلاش می‌کنند.به گزارش برنا، اشخاصی که اعتماد به نفس بالایی دارند، ارزش خود را برای دوست داشتن دیگران و مورد علاقه واقع شدن از سوی آنان حفظ می‌کنند. خود را شایسته توجه دانسته و دیگران را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. حرف‌های دیگران را می‌شنوند. ارزش خود را برای شناخت خود و اطرافیان حفظ می‌کنند. خود و دیگران را تشویق به انجام کارهای خوب کرده و برای خوب بودن و شناخت دیگران به عنوان انسان‌های خوب تلاش می‌کنند.

 1 -در مقابل آینه بایستید و از خود تعریف کنید: این کار در کسب اعتماد به نفس، بسیار مؤثر است. هر روز صبح چند دقیقه این کار را انجام دهید. سعی کنید هنگام نگاه کردن در آینه به موارد مثبت چهره خود نگاه کرده و از آن تعریف کنید.

2- در حال زندگی کنید: اگر در حال زندگی کنید و تمام انرژی خود را متوجه زندگی در لحظه نمایید، فردای شما هم تضمین خواهد شد. چرا که فردای شما محصول عملکرد صحیح امروز شما است. اگر عمر خود را در حسرت دیروز با نگرانی فردا سپری کنید، لحظه‌ها را از دست خواهید داد و این به معنی از دست دادن فردا نیز می‌باشد.

3- دست دادن خودرا محکم‌تر کنید: به اصطلاح شل و وارفته دست ندهید، به خصوص اگر نظامی هستید، محکم و قدرتمند دست بدهید و همچنین گرم و صمیمانه.

4- به موفقیت‌های خود نگاهی بیندازید: از موفقیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید، برای خود لیست تهیه کرده و همراه خود داشته باشید و هرگاه احساس عدم اعتماد به نفس کردید، نگاهی به آن بیندازید.
5- به خودتان تبریک بگویید: حتی از گفتن جمله‌هایی مانند شب بخیر و دوستت دارم به خود امتناع نورزید. حتی برای خود جشن تولد بگیرید و در کل به خودتان برسید.

6- نیروی نگاه خود را تقویت نمایید: افراد نظامی به خصوص آن‌هایی که در شغل فرماندهی بوده‌اند ناخودآگاه نیروی قدرتمندی دارند، اگر می‌خواهید به این مرحله برسید، تمرین مؤثر زیر را انجام دهید: «ساچمه‌ای سیاه را در وسط سینی قرار دهید، و سعی کنید با نگاه خود از فاصله 2 متری آن را حرکت دهید.»
7- همیشه با خود مبلغی پول داشته باشید: وجود مقداری پول در جیب و کیف شما، اعتماد به نفستان را زیاد می‌کند، تاکنون شما شاید این موضوع را بسیار تجربه کرده باشید.
8- مهم‌تر از همه نه گفتن را یاد بگیرید: بسیاری از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این موارد برای آنان مشکل‌هایی ایجاد نموده است. اگر پیشنهاد یا درخواستی به شما می‌شود که میل ندارید آنرا بپذیرید، با قاطعیت اما با احترام بگویید نه.

9- فکر کنید که اعتماد به نفس بی‌نظیری دارید: هرگز این فکر را به خود راه ندهید که اعتماد به نفس ندارید، همیشه سعی کنید نسبت به خود فکرهای مثبت و والایی داشته باشید. اگر خودتان فکر کنید که اعتماد به نفس ندارید، چه‌طور انتظار دارید که دیگران فکر کنند که شما اعتماد به نفس دارید. فراموش نکنید که به هرچه فکر کنید، به سرتان می‌آید. اگر فکر کنید که کاری را نمی‌توانید انجام دهید به طور حتم نمی‌توایند. آنچه مهم است، فقط افکار شماست.

10- سرعت راه‌رفتن خود را بیشتر کنید: کسی که اعتماد به نفس دارد گام‌های مستحکم بر می‌دارد و هدفمند راه می‌رود. قوی، قدرتمند و پر انرژی باشید.

11- سر خود را بالا نگه دارید: این کار باعث می‌شود جریان خون از قلب به مغز (خون شریانی) و از مغز به قلب خون وریدی) به آسانی انجام پذیرد. حجم ریه‌ها افزایش یابد و در واحد زمان، اکسیژن بیشتری با خون مبادله شود. راه‌های هوایی از قبیل نای، نایژه‌ها، حلق وبینی تا حدودی در یک امتداد قرار گیرند و تنفس، راحت‌تر شود، میزان دید بیشتر شود، به برازندگی ظاهری شخص کمک کند و از همه مهم‌تر، اعتماد به نفس شخص را زیاد می‌کند.

12- با ترس خود روبه‌رو شوید: مطمئن باشید چیزی که از آن ترس دارید به آن بدی که شما فکر می‌کنید نیستند. روبه‌رو شدن با آنچه شما از آن می‌ترسید باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.
13- صحبت کنید: اغلب اوقات در مورد یک موقعیت با یک شخص دچار توهماتی می‌شویم که درست نیستند، اگر شک و تردید و سؤالی برای شما پیش بیاید و آن را رفع نکنید، این شک و تردید روی رفتار شما تأثیر می‌گذارد.

14- مغلوب نشوید: چیز دیگری را انتخاب کنید. شما با یک تجربه ناموفق مغلوب نمی‌شوید، به این فکر کنید که آیا هیچکس قبل از موفقیت شکست نخورده است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک راه متفاوت است.
15- عذر تراشی نکنید: شایع‌ترین بهانه‌ای که می‌تواند در برابر هر تغییر مثبتی آورده شود، این است که من ذاتاً این‌طور هستم یا من این‌طور بزرگ شده‌ام، خیر، عذر شما پذیرفته نیست.

16- مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهید: در واقع خود باوری و اعتماد به نفس ریشه در ارتباط با دیگران دارد. داشتن ارتباط اجتماعی به افراد کمک می‌کند تا واقعیت‌هایی را در مورد خود بدانند. این افراد می‌آموزند که در درون اجتماع برخی از افراد توانایی‌های بیش‌تر از آن‌ها و برخی دیگر توانایی‌های کمتر از آن‌ها دارندو در واقع آن ها می‌آموزند که کم توان‌ترین افراد جامعه در همه ویژگی‌ها نیستند.
17- در اجتماع بودن را تمرین کنید: به فعالیت‌هایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، کلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و کلوپ‌های تفریحی، در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می‌شود.

18- از طرد شدن نهراسید: یکی از عامل‌های اصلی در اعتماد به نفس پایین، ترس از عدم پذیرش (طرد شدن) است. آنچه را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید. به یاد داشته باشید این انتظار اشتباهی است که بخواهیم همیشه مورد پذیرش و تأیید دیگران باشیم.
19- نگرش مثبت داشته باشید: سعی کنید به موفقیت‌ها و نکات قدرت خود فکر کنید. ترفند کار در این است که خود آگاه (تمرکز حواس به خود) نباشید. اعتماد به نفس پایین، تردید و دودلی هنگامی رخ می‌دهد که شما به عیوب و نقایص خود فکر می‌کنید. در عوض افکارتان را سراسر به شخصی که در حال گفت‌وگو هستید متمرکز گردانید. هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم اینکه طرف مقابل از توجه شما خرسند و مشعوف خواهد شد.

20- توقعات خود را کاهش دهید: همیشه عالی بودن غیر ممکن است افرادی که می‌خواهند همیشه عالی باشند هیچ‌کاری را انجام نمی‌دهند.

 

منبع: مهدی گرجی- وب سایت عصر ایران


» نظر
<      1   2