سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
شیدای اصفهانی
عاشق آسمونی
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
ازهردری-از هر کجا
جزیره علم
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نظرمن
سارا
.:: بوستان نماز ::.
مُهر بر لب زده
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدا
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
کودک ونوجوان
سارا احمدی
.: شهر عشق :.
یادداشتهای فانوس
نور اهلبیت (ع)
باستان شناسی
برادران شهید هاشمی
مجله مدیران
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
سیاه مشق های میم.صاد
ورزشهای رزمی
مهاجر
مکاشفه مسیح
لــعل سـلـسـبیــل
عدالت جویان نسل بیدار
صدای مردم نی ریز
جامع ترین وبلاگ خبری
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
رودخور
بهمن یاراحمدی
مناجات با عشق
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
*غدیر چشمه همیشه جاری*
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
دوست خوب
دوستانه
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
در محضر صاحبدلان
ورزشی
نگاه نو
معرفی نخل خلیج فارس
یاراحمدی
آباده
رودخور طبیعتی زیبا
انتخابات مجلس نیریز
نظرسنجی انتخابات مجلس
میثم علمدار
حامیان دکتر رضا صداقت ماه ترین
استاد طالبی
اینجا رفسنجان
استاد اسدنیا
عاشق کربلا
اشعار قدیم و جدید
وب شعر
بچه های قطاربنه
رضا یاراحمدی
استاد تقوی
جواد سعادت
بلوچ دانشگاه کار
مسلم پرویزی
مجمع فرهیختگان بخش قطرویه
نی ریز پرس
نبض نی ریز
تو چی فکر می کنی
فروشگاه فایل بلبل

ای روضه رضوان رضا ادرکنی

میلاد با سعادت و سراسر سرور و شادی فخرالائمه حضرت امام جواد( ع) بر همه علاقه مندان و شیعیان آن حضرت مبارک باد.

ای روضه رضوان رضا ادرکنی

سر حلقه خوبان خدا ادرکنی

در جود و کرم نیامده در عالم

دستی به کریمی شما ادرکنی

امام جواد (ع) می فرمایند : عالمان به سبب زیادی جاهلان غریبند. 


» نظر

بهترین نوشیدنیها را بشناسیم

یک دکترای شیمی مواد غذایی در دانشکده داروسازی زنجان با بیان اینکه قند بالای نوشابه ها موجب سیری زودهنگام در موقع غذا خوردن می شود، دوغ را بهترین جایگزین مصرف نوشابه و سالم ترین نوشیدنی بعد از آب عنوان کرد.دکتر مهران محسنی افزود: میزان بالای قند نوشابه ها همچنین موجب تغییر رژیم غذایی به سمت مصرف بیشتر مواد قندی می شود.وی ترکیبات فسفات موجود در نوشابه ها را بزرگترین آسیب این نوشیدنی پرطرفدار دانست و افزود: مصرف نوشابه به همراه غذا، موجب دفع کلسیم می شود که در بلند مدت به بافت استخوانی آسیب می زند.وی دوغ را بهترین جایگزین مصرف نوشابه و سالم ترین نوشیدنی بعد از آب عنوان کرد و اظهار داشت: این نوشیدنی مغذی و پرفایده، دارای مقادیر بالایی از کلسیم است.این عضو هیات علمی گروه کنترل غذا و داروی دانشکده داروسازی، کاهش هیجان و آرامش را از حالت های مفید بعد از مصرف دوغ نام برد و تصریح کرد: نوشیدن دوغ موجب ورود آب فراوان و همچنین انتقال املاح و ویتامین های شیر به بدن می شود.محسنی، ماء الشعیرها و دلسترها را به عنوان نوشیدنی های مفید عنوان کرد و افزود: این نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین و املاح هستند.وی نوشیدن ماء الشعیر و دلستر را برای افراد مبتلا به انواع سنگ های کلیه توصیه و اظهار کرد: نوشیدن این مایعات موجب دفع مکرر مایعات از کلیه شده و این امر به خودی خود مانع از تشکیل سنگ کلیه می شود.

منبع:سلامت نیوز


» نظر

دندانپزشکی خانگی

امروزه با مراجعه به داروخانه‌ها و مراکز فروش محصولات بهداشتی محلول‌ها و دهانشویه‌های متنوعی را می‌توان یافت که به‌صورت شیمیایی یا با منشأ گیاهی به‌صورت صنعتی تولید شده و برای سلامت و بهداشت دهان و دندان در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

 

مسواک گیاهی بزنید

 

استفاده از برگ خشک شده درخت بو تاثیر زیادی در پاکسازی دندان و سفید کردن آن دارد. این گیاه که توسط برخی خانم‌های خانه‌دار برای از بین بردن بوی انواع گوشت هنگام طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاصیت دیگری نیز دارد و آن خاصیت سفیدکنندگی دندان و از بین بردن لک‌ها و رسوب‌های زرد رنگ روی آنهاست. برای استفاده از این برگ کافی است چند برگ خشک شده بو را آسیاب کنید و پودر به دست‌آمده از آن را با کمک مسواک مرطوب شده روی دندان‌ها بزنید  .


 

معجون ضددرد

 

یکی از بهترین روش‌ها برای تسکین درد دندان در مواقع اورژانسی استفاده از ترکیبی از عسل و پودر دارچین است. برای تهیه این مخلوط کافی است یک قاشق چای‌خوری پودر نرم شده دارچین را با 3 قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و آن را روی دندان و لثه خود بمالید. در صورتی که از این مرهم سه‌بار در روز استفاده کنید درد دندان به‌طور کامل از بین می‌رود  .


 

تقویت لثه‌ها با نشاسته

 

یکی از بهترین روش‌ها برای شست و شوی دهان و تقویت لثه استفاده از پودر نرم شده نشاسته و دارچین است. برای تهیه این ترکیب کافی است 2 قاشق دارچین را با 4 قاشق نشاسته ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید. سپس مقدار اندکی از این ترکیب را با آب مخلوط کرده و از آن برای شست‌وشوی دندان‌ها، لثه و دهانتان استفاده کنید. استفاده از این روش یک بار در روز در کنار شست‌وشوی سه‌گانه دهان با مسواک و خمیردندان توصیه می‌شود  .

 

 


» نظر

عسل شفابخش ترین محصول طبیعت

شفابخش ترین محصول طبیعت را بشناسید

 

عسل که علاوه‌ بر جنبه‌های خوراکی و خواص مغذی که به‌عنوان محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سبد غذایی خانواده جای دارد، به‌عنوان یک داروی طبیعی و بی‌همتا، در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از سوی متخصصان و درمان‌گران طب سنتی و شیوه‌های طبیعی درمان، استفاده می‌شود.

 

برای تامین انرژی

عسل، یک انرژی‌زای طبیعی است که مصرف مقدار اندکی از آن، انرژی زیادی را در بدن تولید می‌کند. از این روست که مصرف دو قاشق غذاخوری عسل، هنگام ضعف عمومی بدن، می‌تواند در مدت کوتاهی، موجب تقویت قوای فرد شود. عسل، از معدود مواد غذایی طبیعی است که خیلی زود جذب خون شده و به عملکرد بهتر اندام‌ها، به‌ویژه مغز، کمک می‌کند.

 

برای تقویت اعصاب

وجود ویتامین D   و فسفر در عسل، تاثیر بسیار زیادی در بهبود عمل‌کرد اعصاب و تقویت آن دارد. همچنین مصرف مستمر آن در وعده صبحانه، می‌تواند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دستگاه عصبی باشد.
برای جذب بهتر ویتامین‌ها

نرم کردن جداره عروق خونی در بدن، از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد عسل است. نرم نگه داشتن جداره عروق، موجب می‌شود جذب سلولی بهتر انجام شود و مواد مفید و مغذی، راحت‌تر به سلول‌های بدن برسند. بنابراین، مصرف آن در کودکان و نوجوانان، به بهبود روند رشد آن‌ها کمک می‌کند.

 

برای رفع بوی بد دهان

موم زنبور عسل، مانند عسل، خواص درمانی متعددی دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، برطرف کردن بوی بد دهان است. برای این منظور، لازم است مقدار کوچکی از موم زنبور عسل را مانند آدامس بجویید تا بوی بد دهان از بین برود.

 

برای زخم‌معده‌ای‌ها

عسل، به‌دلیل لطافتی که دارد، برای انواع معده‌ها و سیستم‌های گوارشی، مناسب است. حتی حساس‌ترین معده‌ها نیز قادر به هضم و جذب مواد مغذی عسل‌های طبیعی هستند. از طرفی، کالری عسل‌های طبیعی که توسط زنبورعسل تهیه می‌شود، بسیار اندک است. بنابراین، مصرف این محصول، برای افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، خطری ندارد.

 

برای درمان شب‌ادراری

بسیاری از درمانگران مکاتب درمانی طبیعی در سراسر جهان، مصرف عسل طبیعی را موجب درمان شب‌ادراری در کودکان و خردسالان می‌دانند. برای درمان شب‌ادراری در بچه‌ها لازم است مقدار 30 گرم عسل را در سه نوبت و به مدت 10 روز، به کودک بدهید. مصرف این داروی طبیعی، تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش میزان شب‌ادراری و برطرف شدن آن دارد.

 

برای درمان آلرژی فصلی

عسل، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان آلرژی و حساسیت‌ فصلی در افراد است، اما باید توجه داشت که افراد، باید عسل تولیدشده توسط گیاهان همان منطقه را میل کنند تا به این ترتیب، از میزان حساسیت و آلرژی آن‌ها، به‌مرور کاسته شود.

 

یک ترکیب معجزه‌گر

به گفته درمان‌گران روش‌های طبیعی، ترکیب عسل طبیعی با گیاه دارچین، برای درمان بیش از 95 نوع بیماری در جهان، از جمله بیماری‌های قلبی، زخم‌های سطحی، سوختگی، بیماری‌های مثانه، بیماری‌های مفصلی و استخوانی و ریزش مو استفاده می‌شود.

 

به جای عسل نباید گول خورد چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

 

برای تشخیص عسل طبیعی از انواع تقلبی آن، روش‌های خانگی مختلفی وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند تا حد زیادی، به تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کمک کند.یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عسل طبیعی، آن است که در ظرفی که هست، لایه‌لایه نمی‌شود و وقتی یک قاشق از آن را روی یک تکه نان تُست می‌مالید، پس از پنج دقیقه، عسل، به لایه‌های نان، نفوذ نکرده و نان را نرم و خیس نمی‌کند. هم‌چنین، عسل طبیعی باید بافتی نرم و منسجم داشته باشد؛ به این معنی که وقتی آن را با قاشق، از ظرف، بلند می‌کنیم، به‌نرمی، اما با انسجام، به سمت پایین سرازیر شود، در حالی که عسل‌های تقلبی، بافت خشنی دارند و خلاف این‌که به نظر، منسجم و فشرده می‌آیند، وقتی آن‌ها را بلند می‌کنید، سبُک، به سمت پایین می‌ریزند و کِش نمی‌آیند. راه دیگر آن است که چند قطره از عسل را روی کاغذ بریزید. در صورتی که اطراف آن قطره، رد پخش شدن مایع دیده شد، نشان‌دهنده ناخالصی عسل است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


» نظر

بایدها و نبایدهای «رقابت انتخاباتی» از دیدگاه رهبر انقلاب

قواعد و اصول رقابت صحیح سیاسی و انتخاباتی در جامعه اسلامی همواره از مسائل مورد توجه در هنگامه انتخابات بوده است. آنچه می خوانید گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب درباره اصول رقابت سیاسی در انتخابات است که در دو محور بایدها و نبایدها ارائه شده است.

الف) بایدها

1- رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد

این انتخاباتها یکى از بزرگترین محسّناتش این است که از رکود جلوگیرى میکند. بهترین شکل ادامه‌ى یک نظام اجتماعى این است که در عین ثبات، تحول داشته باشد. رکود بد است و ثبات خوب است. ثبات یعنى استقرار؛ یعنى این چهارچوب، این هندسه، در جاى خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ریشه‌دار باشد؛ در عین حال در داخل این چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابتها وجود داشته باشد. این بهترین شکل است که کشتى نظام در دریاهاى طوفانى بتواند بدون دغدغه حرکت کند. «و هى تجرى بهم فى موج کالجبال»؛ این درباره‌ى کشتى نوح است. کشتى حرکت میکند، در بین امواج گوناگون هم هست؛ لیکن این امواج سهمگین نمیتوانند استقرار او را از بین ببرند. این استقرار بایست وجود داشته باشد. البته در درون این استقرار، در درون این چهارچوب، تحول وجود دارد.

بنابراین همه‌ى تحولات باید در چهارچوب باشد. اگر چنانچه کسى وارد میدان رقابت انتخاباتى و مسابقه‌ى انتخاباتى بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعده‌ى نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتى خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد. این چهارچوب، قابل تغییر نیست. 1388/12/06

2- به قانون اساسی و خط امام پایبند باشید

در مسئله‌ی انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون  باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند. آن حوادثی که در سال 88 پیش آمد ــ که برای کشور ضرر داشت و ضایعه‌آفرین بود ــ همه از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند. ممکن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد که منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمکین کنم. آنچه که اکثریت مردم، اغلبیت مردم آن را انتخاب کردند، باید همه تمکین کنند؛ همه باید زیر بار بروند. خوشبختانه سازوکارهای قانونی برای رفع اشکال، رفع اشتباه، رفع شبهه وجود دارد؛ از این راهکارهای قانونی استفاده کنند. این که وقتی آنچه که اتفاق افتاده است، برخلاف میل ما شد، مردم را به شورش خیابانی دعوت کنیم ــ که این در سال 88 اتفاق افتاد ــ یکی از خطاهای جبران‌ناپذیر است. این تجربه‌ای شد برای ملت ما، و ملت ما همیشه در مقابل یک چنین حوادثی خواهد ایستاد. 1392/01/01

آن کسانى که نظام، اسلام، قانون اساسى و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. 1382/10/18

3- مرزها با دشمن کمرنگ نشود

انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمایز کنند. من بارها به بعضى از افراد سیاسى که فعالیتهائى دارند و گاهى یک مخالف‌خوانیهائى میکنند، تذکر داده‌ام، نصیحت کرده‌ام؛ گفته‌ام مواظب باشید مرزهاى میان شما و دشمن کمرنگ نشود؛ پاک نشود. مرز وقتى کمرنگ شد، احتمال اینکه کسانى از این مرز عبور کنند یا دشمن از این مرز عبور کند و بیاید این طرف یا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور کند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن کنید؛ مشخص کنید. 1386/10/19

4- با کرامت رفتار کنید

در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه؛ چه آنهائى که نامزد میشوند، چه آنهائى که طرفدار آنهایند، چه آنهائى که مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف کشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائى است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می‌شود. 1386/10/19

5- با مخالفان خود حرف بزنید و استدلال کنید

یکى از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشاى سیاسى‌‌‌‌‌اش این بود که با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میکرد. در نامه‌‌‌‌‌هائى که حتّى به معاویه نوشته است - با اینکه دشمنى بین معاویه و امیرالمؤمنین شدید بود، در عین حال او نامه مینوشت، اهانت میکرد، حرفهاى خلاف میگفت - استدلال میکرد بر اینکه روش تو غلط است. با طلحه و زبیر که آمدند با امیرالمؤمنین بیعت کردند - اینها به عنوانى که میخواهیم عمره برویم، از مدینه خارج شدند، رفتند به طرف مکه. امیرالمؤمنین مراقب بود، از اول هم گفت که اینها قصدشان عمره نیست. رفتند و کارهائى کردند؛ حالا تفاصیلش زیاد است - حضرت اینجور میفرماید: «لقد نقمتما یسیرا و ارجأتما کثیرا»؛ شما یک چیز کوچک را وسیله و مایه‌‌‌‌‌ى اختلاف قرار دادید، این همه نقاط مثبت را ندیده گرفتید؛ دم از دشمنى میزنید، دم از مخالفت میزنید. با اینها متواضعانه امیرالمؤمنین حرف میزند، توضیح میدهد؛ میگوید: من دنبال دشمن نمیگردم. 1388/06/20

6- در میدان سیاست صادقانه عمل کنید

این سلوک سیاسى امیرالمؤمنین است. وقتى نگاه میکنیم، مى‌‌‌‌‌بینیم که این سلوک سیاسى عیناً با رفتار معنوى آن بزرگوار، همخوان و قابل تطبیق است. و امیرالمؤمنین در همه جا، همان على بن ابى‌‌‌‌‌طالبِ برجسته‌‌‌‌‌ى ممتازى است که دنیا نظیر او را ندیده است.پایه‌ى همه‌ى خیرات در جامعه، تقواست. تقواى فردى؛ یعنى هر کس بین خود و خدا سعى کند از جاده‌ى صلاح و حق تخطى نکند و پا را کج نگذارد. تقواى سیاسى؛ یعنى هر کس که در کار سیاست است، سعى کند با مسائل سیاسى صادقانه و دردمندانه و از روى دلسوزى برخورد کند. سیاست به معناى پشت هم اندازى و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومى مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنى اداره‌ى درست جامعه؛ این جزو دین است. تقواى سیاسى، یعنى انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. 1381/01/16

7- به امنیت ملی پایبند باشید

تقواى خدا به این است که فریب دشمن را نخوریم و تسلیم تحمیل دشمن نشویم. دشمن مى‌خواهد بین ما اختلاف بیندازد. دشمن آرزو مى‌کند که بین مسؤولان اختلاف باشد. دشمن آرزو مى‌کند که در ایران جنگ داخلى باشد. دشمن نمى‌تواند ببیند که جمهورى اسلامى توانسته است این کشور را امن و آرام نگه دارد. در هرجایى و به هر بهانه‌اى، چه جهالت کسى یا کسانى، چه غرض‌ورزى کسى یا کسانى، اگر ماجرایى درست کند که امنیت را به هم بزند، دشمن خوشحال مى‌شود. 1379/01/26

همه‌ى نامزدهاى انتخابات و همه‌ى هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئه‌ى احتمالى دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نکنند؛ کسى آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القاء فضاى اختلاف و ناامیدى نشود، تا ان‌شاءاللَّه انتخابات خوبى داشته باشیم. 1390/11/14

8- انتخابات را وسیله‌اى براى ناامیدی دشمن کنید

جناحهاى مختلف، جریانهاى مختلف، گرایشهاى مختلف، با شوق و ذوق و علاقه‌مندى همه‌ى عواملشان را بسیج کنند و انتخابات را به عنوان یک هدف عالى، هدف خوب، هدف شیرین مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روى هم کشیدن قضایا را نکشانند. انتخابات را وسیله‌اى بکنید براى اینکه دشمنان را ناامید بکنید و ان‌شاءاللَّه این انتخابات هم مثل بقیه‌ى انتخابات‌ها مایه‌ى عزت روزافزون اسلام باشد. 1386/06/31

9- بر سر خدمت رقابت کنید

انتخابات می‌تواند مایه‌ى اتحاد باشد؛ می‌تواند تشجیع کننده‌ى به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهى سعى کنند براى خدمتگزارى به این ملت، سهم متناسب با خودشان را که لایق خودشان می‌دانند، به دست بیاورند؛ هیچ اشکالى ندارد. این رقابت مثبت به جامعه نشاط می‌بخشد، ما را زنده‌دل می‌کند، روح جوانى را بر جامعه‌ى ما حاکم می‌کند. 1386/07/21

10- انصاف را رعایت کنید

رقابتها را منصفانه کنند، حرفها را منصفانه کنند، از جاده‌ى انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبیعى هر نامزدى حرفى دارد و حرف مقابل خود را رد میکند؛ این رد و ایراد فى نفسه اشکالى ندارد؛ اما مشروط بر اینکه تویش بى‌انصافى نباشد، کتمان حقیقت نباشد. میدان براى همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جورى که فهمیدند، تشخیص دادند، هشیارى آنها به آنها کمک کرد، ان‌شاءاللَّه همان جور عمل خواهند کرد. 1388/01/01

11- فقط آنچه می‌توانید انجام دهید به مردم بگویید!

من از نامزدهاى انتخاباتى خواهش مى‌کنم در تبلیغات، حرفهاى واقعى بزنند و کارهایى که مى‌توانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقیده‌شان هست، آن را به مردم بگویند. مردم را آزاد بگذارند تا هرکس را خواستند، انتخاب کنند. 1382/11/24

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب

 


» نظر

رفع استرس در نگاه امام رضا(ع)

 قرآن کریم و پس از آن اهل بیت (علیهم السلام) دستورالعمل های مادی و معنوی زیادی برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی در فرد ارائه کرده‌اند. در آموزههای قرآنی و تعالیم سازنده اهل بیت علیهم السلام روشهای متعددی برای برون رفت از افسردگی و کاهش استرس‌های روزمره که دامنگیر انسان می‌شود پیشنهاد شده است.

در این آموزه‌های نورانی از ایمان، یاد خدا، توکل، تقوی و پرهیزگاری، توبه، انس با قرآن، امید به رحمت الهی، صبر و دعا، عبادت و عفت و پاکدامنی به عنوان راههای کاهش استرس و رسیدن به آرامش یاد شده است.

در همین زمینه امام رضا علیه السلام هم برای رسیدن به نشاط و آرامش معنوی می‌فرماید: لیس شیء من الاعمال عندالله عزوجل بعد الفرائض افضل من ادخال السرور علی المومن؛ بعد از انجام واجبات، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مومن، نزد خداوند بزرگ نیست. (1).

و یا در جایی دیگر می‌فرماید: من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه یوم القیمه؛ هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف نماید خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد. (2)

اما جدای از توصیه‌های معنوی امام رضا (ع) برای کاهش و دوری از ناملایمات و کسب آرامش و رضایت الهی، آنحضرت توصیه‌هایی عملی برپایه اصول بهداشتی و تغذیه‌ای برای حفظ شادابی و نشاط و مقابله با فشارهای ناشی از زندگی روزمره ارایه کرده‌اند که جالب توجه است.

در روایتی از امام رضا (ع) نقل شده که فرمود: «الطیب نشره و العسل نشره، و الرکوب نشره و النظر الی الخضره نشره. یعنی: بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادی می‌شود.» (3)

بر طبق این نقل، نگاه به مناظر جذاب و سرسبز گیاهان برخی از بیماری‌ها را روحی و روانی را از بین می‌برد و افسردگی‌ها و غم‌ها را می‌زداید به گونه‌ای که‌گاه شگفتی و حیرت انسان را برمی انگیزد و با دیگر لذت‌ها و خوشی‌ها رقابتی پیروزمندانه می‌کند. چنان که تشریح منعای واژه «نشره» مؤید آن است: «نشره چیزی است که موجب آرامش وراحتی اعصاب می‌شود، پس از آنکه دچار بیماری و افسردگی شده است.»

امام رضا علیه السلام در حدیث دیگر توصیه جالب برای آرامش روح و روان دارد. ایشان می‌فرمایند: «عَلَیکُمْ بِالزَّیتِ فَإِنَّهُ یکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالضَّنَی وَ یحَسِّنُ الْخُلُق‏ و یطیب النفس و یذهب بالغم». بر شما لازم است که از زیت (روغن زیتون یا هر گونه روغن مایع) استفاده کنید؛ زیرا صفرا را آشکار و بلغم را از بین می‌برد و عصب را تقویت، بیماری را نابود و اخلاق انسان را نیکو می‌کند، روح را آرامش می‌دهد و غم را از بین می‌برد. «. (4)

شبیه این مضمون امام رضا (ع) در جایی دیگر فرمود: «نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب‏؛» روغن زیتون، خوب طعامی است که دهان را خوش‌بو می‌کند، بلغم را می‌برد، رنگ پوست را درخشنده می‌نماید، عصب را نیرومند و بیماری را نابود می‌کند و خشم را فرو می‌نشاند». (5)

امام رضا (ع) در سخنانی دیگر توصیه می‌کنند که از زیاده روی در خوردن پیاز خودداری کنید زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می‌برد و سایه‌ای غم انگیز به سیما فرو می‌اندازد اما خوردن کدو را باعث شادی و رفع حزن و اندوه بر می‌شمرد.

عن صحیفه الرضا (ع) عن آبائه (ع) قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله اذا طبختم فاکثروا القرع فانه یسر القلب الحزین.

ازصحیفه امام رضاعلیه السلام از پدرانش (ع) روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هرگاه غذا می‌پزید کدو (حلوائی) بسیار بپزید، زیرا کدو قلب محزون را شاد می‌کند. (6)

آنحضرت همچنین در مورد تحرک و آثار ورزش در ایجاد نشاط معتقدند که جنبش بیش از اندازه و خسته ساختن اعضای بدن باعث فرسودگی جسم و جان خواهد شدو موجب حزن و درد را فراهم می‌سازد. اما اگر تقلا و جنبش به حد اعتدال باشد باعث نشاط و شادمانی انسان می‌گردد و او از این فعالیت لذت خواهد برد.

همچنین امام رضا (ع) در یک توصیه تغذیه‌ای دیگر برای ایجاد آرامش به نقل از حضرت علی (ع) می‌فرماید: طلحه بن عبیدالله بر رسولخدا (ص) وارد شد و در دست رسولخدا (ص) بک «به» بود و آنرا به طلحه داد و فرمود:‌ای ابو محمد اینرا بگیر که قلب را راحت و تقویت می‌کند. (7)

پانوشت‌ها:

1. بحارالانوار، ج78، ص347

2. اصول کافی، ج3، ص268

3. عیون اخبار الرضا باب 31/ حدیث 126

4. عیون اخبار الرضا، باب 31/ حدیث 81

5. مکارم الاخلاق، ص190

6. مستدرک وسائل الشیعه ج17ص 56باب 9ح 20430

7. عیون اخبار الرضا باب 31/ حدیث

منبع: www.shafaf.ir

 


» نظر

نرخ سود بانکی در سال جدید چقدر باید باشد؟

نرخ سود بانکی در سال جدید چقدر باید باشد؟

نرخ سود بانکی در سال جدید چقدر باید باشد؟» عنوان سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد نوشته ایمان نوربخش است که در ادامه آن را از نظر می‌گذرانید:

با آغاز سال جدید بار دیگر گفت‌وگو بر سر سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سمت و سوی این سیاست‌ها و اندازه نرخ سود بانکی در میان دست‌اندرکاران اقتصادی مطرح است. افراد و گروه‌های مختلف هر کدام به نوبه خود پیشنهادی را در این زمینه مطرح می‌کنند، شماری خواهان افزایش نرخ سود بانکی به منظور مهار تورم و شماری دیگر پشتیبان کاهش نرخ سود بانکی برای حمایت از تولید هستند. پرسشی که در این میان مطرح است این است که به‌راستی نرخ سود بانکی چقدر باید باشد؟ آیا تعیین نرخ سود بانکی برای انواع سپرده‌ها و تسهیلات بانکی توسط بانک مرکزی بهترین گزینه ممکن است؟همواره سیاست‌گذاران پولی در سرتاسر دنیا برای هدف‌گذاری نرخ سود عوامل متعددی را در نظر می‌گیرند. عواملی مثل نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد اقتصادی و ... همگی عوامل تعیین‌کننده نرخ سود هستند. نرخ سود بانکی در واقع نشان دهنده هزینه پول می‌باشد که بر اساس آن عرضه و تقاضا برای پول در جامعه شکل می‌گیرد.به سخن دیگر بانک مرکزی با تعیین بهای پول، مقدار کل نقدینگی در جامعه را تعیین می‌کند، اما برای مهار نقدینگی به گونه دیگری هم می‌توان عمل کرد و آن اینکه بانک مرکزی به جای تعیین نرخ سود یا همان هزینه پول، اندازه آن را پایش کند؛ یعنی به جای آنکه تعیین کند نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات چقدر باشد، نرخ رشد نقدینگی یا کل مقدار عرضه پول را هدفگذاری کند.به طور کلی برای یک کالا نمی توان هم قیمت و هم مقدار تولید آن را همزمان تعیین کرد؛ چرا که میزان تقاضای آن کالا نیز در تعیین قیمت نقش دارد. اگر مقدار کل عرضه پول توسط بانک مرکزی تعیین شود، کل تقاضا برای پول توسط همه دست‌اندرکاران اقتصادی جامعه تعیین می‌گردد و از هم‌کنشی بین عرضه و تقاضا، هزینه پول که همان نرخ سود بانکی است مشخص می‌شود.در این میان شاید نگاه به تجربه سایر کشورها در مهار نقدینگی و تورم خالی از فایده نباشد. نگارنده بر آن نیست که چاره دردسر تورم و مهار نقدینگی در جامعه ما، نوآوری است. بسیاری از کشورهای گوناگون دنیا از کشورهای صنعتی و توسعه یافته گرفته تا کشورهای در حال توسعه یا حتی کشورهای توسعه نیافته در دورانی با دردسر تورم روبه‌رو بوده‌اند، اما اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا نرخ تورم کمتر از 10 درصد می‌باشد و این در حالی است که این نرخ در کشور ما به بیش از 30 درصد رسیده است، و از این بابت کشور ما در میان 5 کشور اول قراردارد.برای نمونه در اوایل دهه هشتاد نرخ تورم در ایالات‌متحده آمریکا به بیش از 14 درصد رسید و تلاش‌های دولت این کشور برای مهار قیمت‌ها ناکام ماند. در همان هنگام پاول وولکر Paul Volcker   رییس وقت فدرال رزرو آمریکا، اعلام کرد که این نهاد از این پس به جای توجه به نرخ بهره در بانک‌ها، عرضه پول را هدفگذاری و مهار خواهد کرد و بر این اساس اجازه خواهد داد نرخ بهره در بازار بین بانکی و در بانک‌ها به هر میزانی که لازم است افزایش یابد.با مهار عرضه پول، در مدتی کوتاه به علت تقاضای بالا، نرخ بهره بین بانکی به بیش از 20 درصد رسید، اما پیامد آن این بود که در کمتر از سه سال نرخ تورم در آمریکا به کمتر از 4 درصد کاهش یافت و به دنبال آن نرخ بهره بین بانکی نیز به کمتر از 10 درصد رسید. به‌گونه‌ای که پدیده تورم برای زمانی طولانی از جامعه آمریکا رخت بست. در طی 30 سال گذشته نرخ تورم در این کشور همیشه کمتر از 5 درصد بوده است. مشابه این تجربه در کشورهای دیگر نیز تکرار شده و عملا بسیاری از کشورها توانستند دردسر تورم را چاره نمایند.شاید اکنون نیز وقت آن رسیده باشد تا سیاست‌گذاران پولی و اقتصادی کشور برای یکبار هم که شده از تکرار تجربه‌های ناموفق مانند کنترل قیمت‌ها و تعیین دستوری نرخ سود بانکی دست بردارند و سیاستی جدید را آزمایش کنند که موفقیت آن در کشورهای دیگر و با شرایط مشابه با کشور ما به نتیجه رسیده است. دولت و بانک مرکزی باید به‌جای تعیین سقف برای نرخ‌های سود سپرده‌ و تسهیلات بانکی، مقدار کل نقدینگی را به ‌وسیله حذف تسهیلات تکلیفی از سیستم بانکی و پیگیری کاهش هزینه‌های دولت مهار کنند. مسلما اجرای سیاست مهار نقدینگی بدون هزینه نخواهد بود، اما بی‌گمان منافع آن در آینده برای جامعه بسیار بیشتر خواهد بود.

منبع: www.akharinnews.com


» نظر

تبریک به مناسبت روز معلم و استاد

بدینوسیله سالروز شهادت استاد آیت اله مطهری (ره) و روز معلم را به محضر همه معلمین و اساتید و محققین ایران عزیز تبریک عرض می نمایم. خصوصا این روز نیک را خاضعانه به محضر معلمین و اساتید عزیز خودم در همه مراحل تحصیلی تبریک می گویم و دستشان را می بوسم.

رضا صداقت

12/2/1392


» نظر

رازهای آرامش درون چیست؟

  1.     راز آرامش درونخویشتنداری است،   انرژیهای خود را پراکنده نکن، بلکه آنها را تحت نظر داشته باش و به طرز مفیدی هدایتشان کن.

   

2.     راز آرامش درون در این است که هرکاری را با حواس جمع و علاقه انجام دهی.

 

3.     راز آرامش درون در زمان حال زندگی کردن است،...گذشته و آینده را در چرخه ذهنی ابدیت رها کن.

 

4.     راز آرامش درون درآسایش درون است،   یعنی آسایش جسمانی ، عاطفی ذهنی و معنوی.

 

5.     راز آرامش درون در دل نبستن است،   این را بدان که در حقیقت هیچ چیز و هیچ کس به تو تعلق ندارد.

 

6.     راز آرامش درون در شادی است،   افکار شادی آفرین را آگاهانه حفظ کن.

 

7.     راز آرامش درون در آرزو نداشتن است،   این را بدان که شادی در درون تو جای دارد و نه در اشیاء و شرایط خارج از وجود تو .

 

8.     راز آرامش درون در این است که همه چیز راهمانطور که هست بپذیری ، آنگاه با امید و آرامش در جهت بهبودی آن قدم برداری.

 

9.     راز آرامش درون در درک این مطلب است که تو نمی توانی دنیا را تغییر دهی، اما می توانی خودت را تغییر دهی.

 

10.  راز آرامش درون در دوستی با افراد مثبت است،   از معاشرت با افرادی که طبیعتی خالی از صفا و صمیمیت دارند پرهیز کن.

 

11.  راز آرامش درون درایجاد آرامش در محیط اطراف خویش است.

 

12.  راز آرامش دروندریک زندگی ساده است،ضروریات زندگی رادوباره برای خودتعریف کن.

 

13.  راز آرامش درون در یک زندگی سالم است،   هر روز ورزش کن، غذای مناسب بخور و نفس عمیق بکش.

 

14.  راز آرامش درون درداشتن وجدانی پاک است.

 

15.  راز آرامش درون در رفتار آزادانه است، رفتاری که بر آمده از خود واقعی ات باشد، نه افکار دیگران.

 

16.  راز آرامش درون در این است که در تمام مراحل زندگی از حق پیروی کنی.

 

17.  راز   آرامش درون در غبطه نخوردن به مال دیگراناست،   این را بدان که آنچه حق توست، هر طور شد خود را به تو خواهد رساند.

 

18.  راز آرامش درون در گله مند نبودن است،   آنچه دنیا به تو می بخشد، در مقابل چیزی است که پیش تر ، تو به او بخشیده ای.

 

19.  راز   آرامش درون در این است که اشتباهات خود را بپذیری و بدانی که فقط خود تو می توانی آنها را به موفقیت تبدیل کنی.

 

20.  راز آرامش درون در این است که بردشمن درونت غلبه کنی،   نه اینکه اوراسرکوب کنی.

 

21.  راز آرامش درون در تمرین اراده است،   حتی اگر ذهنت به شدت با آن مخالف باشد.

 

22.  راز آرامش درون در این است که دلت همیشه شادباشد،   حتی هنگامی که دیگران عبوس هستند.

 

23.  راز آرامش درون در این است که به جای توقع خوشحالی از دیگران،   خودت آنها را خوشحال کنی.

 

24.  راز آرامش درون در این است که خیر و سلامت دیگران را خیرو سلامت خود بدانی.

 

25.  راز آرامش درون درایجاد خنده و شادی در اطرافیان خویش است.

 

26.  راز آرامش درون در بی آزار بودن است،   هرگز کسی را نرنجان.

 

27.  راز آرامش درون، کار کردن درکناردیگران است،   نه در مقابل آنها  .

 


» نظر
   1   2      >