سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لینک دوستان
عاشق آسمونی
شیدای اصفهانی
علیرضااحسانی نیا:فرزانگان امیدوار
ازهردری-از هر کجا
جزیره علم
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نظرمن
سارا
.:: بوستان نماز ::.
مُهر بر لب زده
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدا
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
کودک ونوجوان
سارا احمدی
.: شهر عشق :.
یادداشتهای فانوس
نور اهلبیت (ع)
باستان شناسی
برادران شهید هاشمی
مجله مدیران
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
سیاه مشق های میم.صاد
ورزشهای رزمی
مهاجر
مکاشفه مسیح
لــعل سـلـسـبیــل
عدالت جویان نسل بیدار
صدای مردم نی ریز
جامع ترین وبلاگ خبری
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
رودخور
بهمن یاراحمدی
مناجات با عشق
فقط من برای تو
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
*غدیر چشمه همیشه جاری*
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
دوست خوب
دوستانه
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
در محضر صاحبدلان
ورزشی
نگاه نو
معرفی نخل خلیج فارس
یاراحمدی
آباده
رودخور طبیعتی زیبا
انتخابات مجلس نیریز
نظرسنجی انتخابات مجلس
میثم علمدار
حامیان دکتر رضا صداقت ماه ترین
استاد طالبی
اینجا رفسنجان
استاد اسدنیا
عاشق کربلا
اشعار قدیم و جدید
وب شعر
بچه های قطاربنه
رضا یاراحمدی
استاد تقوی
جواد سعادت
بلوچ دانشگاه کار
مسلم پرویزی
مجمع فرهیختگان بخش قطرویه
نی ریز پرس
نبض نی ریز
تو چی فکر می کنی
فروشگاه فایل بلبل

تحلیل نهائی از تقسیم آراء انتخابات مجلس در نیریز و استهبان

بنا به نوشته روزنامه عصر نیریز ، فرمانداری نی‌ریز آماری از آرای انتخابات اخیر به تفکیک دو شهرستان نی‌ریز و  استهبان ارائه داد  .این آمار نشان می‌دهد که مجموع آرائ  ماخوذه به صندوق در شهرستان استهبان 37843 برگه و در شهرستان نی‌ریز 59436 برگه  می‌باشد. در این بین، کاندیدای استهبانیِ پیروزِ انتخابات یعنی سقایی مجموعاً در شهرستان استهبان 29787 رأی و در شهرستان نی‌ریز 10785 رأی آورده است. نفر دوم انتخابات یعنی خاوندی مجموعاً در شهرستان استهبان 1614 رأی و در شهرستان نی‌ریز 22264 رأی را به دست آورده است.همچنین 4 کاندیدای نی‌ریزی این رقابت یعنی خاوندی،‌کاوه‌پیشقدم، حسینی و محمدی مجموعاً در شهرستان استهبان 8056 رأی آورده‌اند و در شهرستان خودمان یعنی نی‌ریز مجموعاً 48651 رأی را از آنِ خود کرده‌اند.پس با یک حساب ساده مشخص می‌شود که سقایی 79 درصد آرای استهبانی‌ها و 18 درصد آرای نی‌ریزی‌ها را به سمت خود کشیده است.از طرفی مجموع 4 کاندیدای نی‌ریزی در این انتخابات، 21 درصد آرای استهبانی‌ها و 82 درصد آرای نی‌‌ریزی‌ها را به دست آورده‌اند.پس 21 درصد از آرای استهبانی‌ها به سمت کاندیداهای نی‌ریزی رفته و 18 درصد از آرای نی‌ریزی‌ها به سمت کاندیدای استهبانی رفته است.

 تحلیل اینجانب از تقسیم آراء این دوره از انتخابات و مقایسه اجمالی آن با دور گذشته در ادامه می آید.

 در شهر استهبان و ایج تقسیم آرا کاملا طبیعی و مورد انتظار بود. سقائی بیشترین آرا را داشت و هیچ کدام از کاندیداهای شهرستان نیریز نتوانستند در جمع آوری آرا توفیق قابل ملاحظه ای داشته باشند. وضعیت در استهبان و ایج مشابه دورگذشته انتخابات بود.

 بخش قابل توجهی از آرای بخش رونیز به سمت سقائی رفت و پس از آن یکی از کاندیداهای بخش آباده طشک( حسینی) توانست ، در جذب آرای این بخش موفق باشد. در دور گذشته انتخابات بیشتر آرای این بخش به سمت کاندیدای اختصاصی خودشان ( دکتر زارع) رفته بود. پیش بینی می شد که اگر در شهر نیریز اعتلاف بین دو کاندیدا حاصل می گردید، بخش قابل توجهی از آرای این بخش به سمت نی ریز آید که متاسفانه چنین نشد. 

 در بخش آباده طشک بیشترین آرا به دو کاندید اختصاصی بخش داده شد و در مرتبه دوم مجموع دو کاندید شهر نی ریز قرار گرفتند که البته سهم آقای خاوندی بیشتر بود. در مجموع در این بخش نسبت به دور گذشته تغییر اساسی اتفاق افتاد و میزان آراء سقائی به شدت ریزش پیدا کرد. دوستان می دانند که در دور گذشته حدود 12000 رای از بخش آباده طشک در یک اتفاق غیر منتظره و البته به دلیل بی تدبیری برخی از دوستان که انتظار بیشتری از آنها بود، به سمت سقائی رفت و باعث شد تا ایشان رقابت باخته را به برد تبدیل کند. دلائل تغییر اساسی در آراء این بخش بیشتر حضور دو کاندیدا از این بخش تا آخر در صحنه انتخابات و نارضایتی مردم از عملکرد سقائی بود که نتوانست به وعده هائی که به مردم داده بود عمل کند. انصراف دو کاندیدای منطقه تنب شولی و چاه سرخ( آقایان بیات و دمیری) و حمایت آنها از وحدت شهرستان نیز کمک قابل توجهی به شهرستان نمود و در ریزش آرای سقائی تاثیر خوبی داشت.

 در بخش قطرویه بیشترین آراء به سقائی داده شد و در مقام دوم خاوندی قرار گرفت و البته آراء نسبتا قابل توجهی نیز توسط یکی از کاندیداهای آباده ( حسینی) جمع آوری شد. در مجموع حدود نیمی از آراء بخش قطرویه به سقائی و نیمی هم به کاندیداهای نی ریز داده شد. در این بخش در دور گذشته انتخابات بیش از 95 درصد آراء به بنده تعلق داشت و به دلائل مختلف که قبلا هم در جاهای مختلف متذکر شده بودم و ریشه آن بیشتر به عملکرد مجموعه شهرستان در دور قبل که حقیر کاندید وحدت از بخش قطرویه بودم بر می گشت ،پیش بینی می شد که با کناره گیری اینجانب بیش از 90 درصد آراء به سمت سقائی رود. دلیل دیگری هم که گرایش آرای این بخش به سقائی داشت، سرمایه گذاری 4 ساله ایشان برای جلب آرای مردم از هر طریق ممکن بود و تقریبا توانسته بود زمینه را برای خود کاملا مهیا کند. تقریبا همه تحلیلگران انتخاباتی بر این باور بودند که اگر بنده از صحنه کنار روم سهم آرای سقائی از بخش خیلی بیشتر از کاندیداهای شهرستان باشد. به لطف الهی و با تدبیر حاصل شده،  انصراف زود هنگام و حمایتی که بنده حسب وظیفه ، از وحدت شهرستان انجام دادم و سخنرانی های متعدد به نفع وحدت شهرستان ، توفیق کسب حدود 50 درصد آراء توسط دوستان کاندیدای شهرستان حاصل شد. البته بنده تلاشم این بود که اگر می شد بخش عمده آراء به کاندیداهای خودمان داده شود که علی رغم همه تلاشها که دوستانی که با من همراه بودند شهادت خواهند داد، امکان پذیر نشد. در این خصوص حرفها بسیار زده شده و هنوز هم حرفها دارم که نتوانستم به دلیل حفظ حرمتها و دوستیها به زبان آورم و برای حفظ همدلی صلاح هم ندانستم تا فعلا آنها را مطرح کنم. 

 در بخش پشتکوه همانطور که انتظار می رفت خاوندی بیشترین رای و سقائی در مقام دوم قرار گرفت. بیشترین آرای این بخش به مجموعه کاندیداهای شهرستان تعلق گرفت. در این بخش نبودن کاندیدای اختصاصی در صحنه و کناره گیری خانم بابری به نفع شهرستان هم در ریزش آرای سقائی و گرایش آراء به کاندیداهای شهر نی ریز تاثیر داشت. وضعیت در این بخش تقریبا مشابه دوره قبل بود که حدود 70 درصد از آراء به کاندید وحدت ( اینجانب) داده شده بود.

 در نیریز و بخش مرکزی همانطور که انتظار می رفت توفیق دو کاندید شهر بیشتر بود و خاوندی توانست در جلب آراء موفقتر عمل کند. نکته قابل توجه و تامل در نیریز و بخش مرکزی این است که حدود 11000 رای بیشتر از دور قبل انتخابات داده شد . این به خوبی نشان داد که در دور گذشته علی رغم اینکه بنده به عنوان کاندید وحدت شهرستان معرفی شده بودم و خیلی از کاندیداها هم کنار رفتند، مشارکت در انتخابات بسیار ضعیف بود و بنده هم گاهی در این خصوص از دوستان در شهر نیریز گله کرده بودم که برخی نمی پذیرفتند و البته برخی حرف من را منطقی می دانستند و به حقیر حق می دادند. اگر فقط 50 درصد از این 11000 نفر در دور گذشته، به کاندید وحدت شهرستانشان رای داده بودند نتیجه به نفع ما می شد که متاسفانه چنین نشد.

 تحلیل انجام شده صرفا نظرات شخصی این حقیر است و قطعا خالی از اشکال نمی باشد. از دوستان محترم استدعا دارم تا در این خصوص اظهار نظر فرمایند


» نظر